Cicle

Sarah Maldoror

Sambizanga

23/05/2025 - 15/06/2025

calendario

D’ascendència antillana, Sarah Maldoror (1929-2020), malgrat haver nascut a França, és recordada com “la mare del cinema africà” per ser la primera dona a rodar al continent negre i reivindicar-ne la identitat cultural.

A la dècada dels cinquanta, a mesura que s’intensifica la crida a la independència d’Àfrica i a la guerra d’Algèria, s’interessa en l’art i la política. Després de participar en la creació de Les Griots -la primera companyia teatral africana i afrocaribenya de França-, veu en el cinema l’eina idònia per donar suport als moviments d’alliberament africà i, d’aquesta manera, poder arribar a la major part de la població del continent negre, en gran part analfabeta.

De conviccions marxistes, el seu cinema, molt connectat amb la literatura i la poesia de la negritud, està marcat pel seu compromís amb les lluites anticolonials i antiracistes. Amb un estil poètic i humanista d’estètica sòbria i austera, destaquen la resiliència i el paper de les dones en els moviments de resistència i defuig el didactisme. 

La seva obra, marginada per l’establishment cultural durant dècades ha rebut un gran reconeixement els darrers anys per la seva rellevància històrica, estètica i política.

 

Amb la col·laboració de:

MIFDB

Properes sessions

Un cinema popular
Un dessert pour Constance | Scala Milan DC
SARAH MALDOROR, 1980, 2003.
calendario
Un cinema popular
Un dessert pour Constance | Scala Milan DC
SARAH MALDOROR, 1980, 2003.
calendario
Desarxivant una imatge
Regards de mémoire | Ana Mercedes Hoyos | Joaquina de Angola
SARAH MALDOROR, 2003-2024.
calendario