Sarah Maldoror · 1972 · 97'
Programa: Sarah Maldoror.
Fugint d’una mirada estereotipada envers l’Àfrica (“No m’interessa mostrar la pobresa —escriu—, m’estimo més intentar trobar la poesia”), Maldoror s’endinsa en la lluita per l’alliberament d’Angola i la filma a través de la perspectiva d’una dona i mare que, amb el fill en braços, recorre Luanda de presó en presó buscant el seu marit, detingut per oficials portuguesos.
L’obra més coneguda de la cineasta adapta la novel·la A Vida verdadeira de Domingos Xavier, de l’angolès José Luandino Vieira. Es va rodar a la República del Congo atès que fer-ho a Angola a principis dels setanta era impossible.
Una introducció perfecta al cinema poèticament radical de la cineasta.
La sessió inclou la projecció del curtmetratge
Monangambée
SARAH MALDOROR, 1969. Int.: Mohammed Zineth, Elisa Andrade, Carlos Pestana, Elisa Pestana, Athmane Sabi, Noureddine Dreis. Algèria-Angola. VOSC. 17'.
Monangambée és un càntic que significa ‘mort blanca’ i és un crit de guerra contra els abusos colonials a Angola. En el seu debut com a cineasta, Sarah Maldoror descriu la repressió dels traficants d’esclaus portuguesos a Angola tot desconstruint diversos nivells de violència colonial: la brutalitat física, el racisme, la dominació institucional i la impossibilitat de comunicació en el món colonial.
Restored by Cineteca di Bologna and The Film Foundation’s World Cinema Project at L’Image Retrouvée (Paris) from the 35mm original negatives, in association with Éditions René Chateau and the family of Sarah Maldoror. Funding provided by Hobson/Lucas Family Foundation. This restoration is part of the African Film Heritage Project, an initiative created by The Film Foundation’s World Cinema Project, the FEPACI and UNESCO – in collaboration with Cineteca di Bologna – to help locate, restore and disseminate African cinema.