La posada en marxa d’un pla sistemàtic de digitalització del nostre fons patrimonial, en col·laboració amb l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (ESCAC), ha fet finalment realitat la visibilització d’un seguit de títols clau en la història del cinema català, produïts entre el 1940 i el 2014, que estan ben conservats en el seu format analògic, però que no són projectables en el parc digital d’exhibició actual.
Obrim conseqüentment una Història permanent del cinema català, un cicle que inclourà els llargmetratges que digitalitzem anualment, així com les preestrenes o els homenatges que programem regularment. Les pantalles de la Filmoteca de Catalunya seran les primeres a mostrar-los. Altres projeccions de films clàssics i contemporanis s’afegiran a aquesta finestra permanentment oberta sobre el nostre cinema.
El pla va engegar el 2022 amb la digitalització de vuit llargmetratges i vuit curtmetratges realitzats a Catalunya a partir dels anys quaranta del segle passat i dels quals no es disposa de còpies digitals.
A partir del 2023, i en els propers exercicis, una comissió externa i representativa del sector cinematogràfic determinarà els títols que es digitalitzaran, a proposta de la Filmoteca, seguint els criteris de l’estat de conservació, la manca de còpies digitals disponibles i la conformitat dels propietaris dels drets a cedir-los per a ús cultural. Així, es preveu que cada any el catàleg augmenti en deu llargmetratges i una desena de curtmetratges digitalitzats.
Visibilitzem el cinema català (1940-2014) pren el relleu de la col·lecció fílmica Bàsics & Singulars.
Els destinataris d’aquestes col·leccions són les filmoteques afiliades a la Federació Internacional d’Arxius Fílmics (FIAF), però també festivals, museus o institucions de caràcter cultural que vulguin gaudir-ne.
Contacteu amb filmoteca.cultura@gencat.cat
A continuació detallem els llargmetratges de Visibilitzem el cinema català, el pla sistemàtic de digitalització del fons patrimonial de la Filmoteca de Catalunya.
2022
Llargmetratges
A tiro limpio (Francisco Pérez-Dolz, 1964)
Los felices 60 (Jaime Camino, 1963)
Tren de sombras, el espectro de Le Thuit (José Luis Guerín, 1997)
Boom Boom (Rosa Vergés, 1990)
Vida de familia (Josep Lluís Font, 1963)
Furia española (Francesc Betriu, 1975)
Un vaso de whisky (Julio Coll, 1958)
La ciutat cremada (Antoni Ribas, 1976)
Curtmetratges
Circles (Ricardo Bofill Leví, 1966)
Picasso 136 (Jordi Vall Escriu, 1970)
Picasso a Catalunya (Josep Palau Fabre, 1979)
Picasso, l’alegria de viure (Jordi Artigas, 1981)
Picasso nostre (Maria Lluisa Borràs, 1982)
Lecciones de cinematografía (Francisco Pérez-Dolz, 1956)
2023
Llargmetratges
La hija del mar (Antonio Momplet, 1953)
Biotaxia (José María Nunes, 1968)
Tatuaje (Bigas Luna, 1978)
Entre la esperanza y el fraude (Mercè Conesa, 1977)
Alícia a l’Espanya de les meravelles (Jordi Feliu, 1978)
Mater amatísima (J.A. Salgot, 1980)
Tras el cristal (Agustí Villaronga, 1986)
És quan dormo que hi veig clar (Jordi Cadena, 1989)
Things I Never Told You (Isabel Coixet, 1996)
Mones com la Becky (Joaquim Jordà, 1999)
Curtmetratges
L’àpat (Carles Santos, 1967)
Ferdinand y el ciempiés (Martí Pey, 1969)
Viaje a la explotación (Mercè Conesa, 1974)
Cristino de Vera (Joan-Gabriel Tharrats, 1975)
La porta (Jan Baca, 1977)
Ramon Muntaner canta a Miquel Martí i Pol (Jordi Cadena, 1977)
D’un roig encès: Miró i Mont-Roig (Josep Martí Rom, 1979)
Gargallo (Lluïsa Borràs, 1981)
Narcís Comadira: esculpint el temps (Ona Plana, 1996)
2024
Llargmetratges
Concierto mágico (Rafael J. Salvia, 1952)
Maria Rosa (Armando Moreno, 1963)
El amor brujo (Francesc Rovira Beleta, 1967)
Memoria (las bestias no se miran al espejo)(Francisco Macián, 1974)
La ràdio folla (Francesc Bellmunt, 1986) Solitud (Romà Guardiet, 1990)
El perquè de tot plegat (Ventura Pons, 1994)
El domini dels sentits (Isabel Gardela, Judith Colell, Teresa de Pelegrí, Maria Ripoll, Núria Olivé-Bellés, 1996)
La Monyos (Mireia Ros, 1996)
La niebla en las palmeras (Lola Salvador, Carlos Molinero, 2006).
Curtmetratges
¡Música... muchachos! (Miquel Iglesias Bonns, 1941)
Semejante a Pedro (Francesc Bellmunt, 1971)
Cartells d’un poble en guerra (Ernest Blasi, Gustau Hernández, 1975)
Tot l’enyor de demà (Josep Méndez, 1976)
Laberint (Agustí Villaronga, 1980)
Al Mayurka (fragments) (Agustí Villaronga, 1980)
Idil·li xorc (Romà Guardiet, 1983)
Silencis (Xavier-Daniel, 1982)
Visionament en línia
Tots els títols estaran disponibles en línia temporalment al canal Filmoteca de Catalunya després de la seva projecció a sala i durant un mes.
Amb la col·laboració de:
Agraïments
Jordi Artigas, Esther Cases, Films 59 (Pere Portabella, Pasqual Otal, Jordi Vidal, Àxel Bosch), Films de l’Orient (Sandra i Marta Forn), Teresa Font, Adelaida Frias, Fundació Privada Palau (Anna Maluquer), Olga Giralt, Motion Pictures (Tony Albert), Ricardo Bofill Taller de Arquitectura (Natalia Chiner), Rosa Vergés, Video Mercury Films (Enrique Cerezo, Carlos Bernases).