Cicle
Amb tan sols quatre llargmetratges, la cineasta argentina Lucrecia Martel ha esdevingut un nom fonamental de la història del cinema llatinoamericà. I ho ha fet amb un cinema radical que subverteix la narració clàssica hegemònica tot apostant per l’atmosfera i el disseny de personatges, en detriment de la trama i de la progressió dramàtica. Martel repta l’espectador a abandonar la seva posició còmoda de receptor passiu i a fer l’esforç de desxifrar el sentit d’unes històries tan denses com ambigües, que tenen com a diana les classes dominants i la seva misèria moral.
L’obra de la cineasta, produïda per El Deseo des que Pedro Almodóvar va rebre l’impacte de la seva opera prima, combina realitat i ficció i construeix la narrativa a partir del so per tal d’aprofundir en una idea essencialment emotiva i sensorial del temps, la calor i l’espai.
Gairebé deu anys després de l’anomenada “Trilogia de Salta” (la província del nord-oest argentí on s’ubiquen els seus primers films), Martel ha tornat a enlluernar la crítica amb l’arriscada adaptació de Zama. Del 6 al 15 de juny serà a Barcelona per impartir un taller de realització a l’Acceleradora de Cinema.