Cicle

Jacinto Esteva, retrospectiva

Jacinto Esteva, a l’ombra de l’últim arbre
Jacinto Esteva, a l’ombra de l’últim arbre - Foto ©Colita

20/02/2014 - 15/03/2014

calendario

La iconoclasta obra cinematogràfica d’Esteva, en canvi, va ser una flamarada en un context molt més ampli que també incloïa la pintura, l’arquitectura, la poesia o, fins i tot, els safaris. Ara és el moment de reivindicar aquest creador polifacètic amb una retrospectiva completa dels seus films, evidentment, però també amb una exposició antològica, A l’ombra de l’últim arbre, que convida a seguir-ne els itineraris pel fil de la navalla.

Jacinto Esteva Grewe (1936-1985) pintava amb pinzells massa cars; s’ho podia permetre, i el seu esperit creatiu, cada cop més volcànic, el va impulsar a saltar del cubisme a l’arquitectura d’alguns edificis avantguardistes. En el cinema va trobar-hi un instrument de denúncia política, però com que el franquisme no deixava fer Victor Hugo, es va decantar per Mallarmé en el si de l’Escola de Barcelona. Des del realisme de Notes sur l’émigration i, fins i tot, de Lejos de los árboles, va saltar a la poètica de Dante no es únicamente severo, Después del diluvio o Metamorfosis. Però el cinema, com l’arquitectura, li quedava petit i encarcarat. A l’Àfrica, en canvi, va descobrir els paisatges infinits, el risc de la caça major o la llibertat en el seu estat més pur.

Us oferim una retrospectiva completa que inclou peces procedents del nostre Centre de Conservació i l’exhibició de diverses filmacions inèdites.

Agraïments: Daria Esteva, Films 59.

 

Programa

Sessió especial: 'Notes sur l’émigration – Espagne 1960' i taula rodona inaugural
Una sessió especial conformada per la projecció de 'Notes sur l'émigration - Espagne 1960', un film rodat clandestinament per Jacinto Esteva i Paolo Brunatto, acompanyat d’una seqüència inèdita de l’enterrament de la bailaora Carmen Amaya, queva ser descartada del muntatge final de 'Lejos de los árboles'(J. Esteva, 1965-1970). També es projectarà una escena de la inacabada 'Mozambique' (1970), rodada en el primer dels viatges del cineasta a l’Àfrica.
Lejos de los árboles
“Potser el film de l’època de l’Escola de Barcelona que més es mereix passar a la història és aquest documental, gestat durant anys i que va patir molts problemes de censura" (Jaume Figueras).
Sessió triple: 'Circles', 'No compteu amb els dits' i 'Dante no es únicamente severo'
Tres films que permeten a l'espectador fer-se un idea de què va ser l'Escola de Barcelona. Signats per Ricardo Bofill, Pere Portabella i Jacinto Esteva, tres representants d'aquest moviment cinematogràfic català.
Cada vez que...
Dos joves es dediquen a la publicitat. Arriba a Barcelona la Serena, una alta executiva d’una casa de modes de Roma.
Después del diluvio
La visió d’un paisatge cremat de la Costa Brava, la relació apassionada i violenta entre una dona i dos homes voluntàriament apartats de la civilització, i l’afecció per les armes són el punt de partida que va inspirar el director per rodar aquesta obra apocalíptica amb un títol de ressonàncies bíbliques.
Metamorfosis, amb presentació a càrrec de Mariona Bruzzo
Mariona Bruzzo, cap del Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, ens presenta aquest film rodat per Jacinto Esteva l'any 1970.
Le fils de Marie
El hijo de María
El darrer llargmetratge de Jacinto Esteva, produït amb bandera de Luxemburg i en règim de cooperativa, mai no va ser estrenat comercialment
Sessió doble: 'Lejos de los árboles' i 'Autour des salines'
Una sessió doble amb dos dels films "realistes" de Jacinto Esteve: 'Lejos de los árboles' (en versió revisada i digitalitzada el 2012 per Pere Portabella, productor del film) i 'Autour des salines', on el cineasta introdueix un element de ficció.
'Jacinto Esteva a l’Àfrica', amb taula rodona amb la participació de Daria Esteva, Manel Esteban, Julio Garriga, Romy i Amado Rodríguez
Projectem tres fragments rodats en alguna de les nombroses incursions de Jacinto Esteva al continent africà, on va arribar per primer cop amb motiu d’un viatge familiar a Moçambic.
Noche de vino tinto, amb presentació a càrrec de Mariona Bruzzo
Amb el motiu continuat de la recerca de la comunicació per part dels dos protagonistes angoixats, Nunes ens fa partícips de moltes de les preocupacions existencials dels joves que després van protagonitzar el Maig del 68.
El encargo del cazador, amb presentació a càrrec de Mariona Bruzzo el dimarts 11
Mariona Bruzzo, responsable del Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya, ens presenta aquesta sessió que clou el cicle que hem dedicat a Jacinto Esteva.
Cabezas cortadas
Les relacions entre un dictador tercermundista, una camperola i un pastor serveixen a Glauber Rocha per fer aquesta al·legoria sobre el poder que es va estrenar en els circuits d’art i d’assaig sense acabar de convèncer la crítica.