Programa: Afins. Helena Lumbreras.
La investigadora Annalisa Mirizio ens proposa un recorregut per la xarxa de lectures, experiències professionals (cinema i televisió) i amistats intel·lectuals (Sandra Mangini i Pio Baldelli) que Helena Lumbreras creà en els seus anys italians.
La conferència posarà el focus en aquells elements que persistiran a les creacions posteriors del Colectivo de Cine de Clase fundat per Lumbreras i també als aspectes, més lligats a l'aspecte formal i a la categoria d’autora, que quedaran fora del cinema militant i col·lectiu.
La projecció posterior de dos Cinegiornali Liberi (“Noticiaris Lliures”) realitzats el mateix any que Spagna 68 permetrà reflexionar sobre el debat entorn la ironia i la provocació estètica en el cinema de contrainformació.
Cinegiornale libero di Roma n° 01
Mario Carbone i Aldo Paladini, 1968, Itàlia, 27’, VOSC, Arxiu digital
A finals dels anys seixanta, Cesare Zavattini llança una crida per produir “Noticiaris Lliures” radicalment independents de la indústria i la televisió. La proposta va mobilitzar cineastes i col·lectius, amb propostes i llenguatges diversos, arreu d’Itàlia. Aquest “número zero” de la cèlebre iniciativa recull talls sobre temes polítics, socials i culturals a Itàlia i altres països.
Cinegiornale libero di Roma n° 1
Autoria col·lectiva,1968, Itàlia, 33’, VOSC, Arxiu digital
Convocats per la pregunta “el cinema, s’ha acabat?” un grup de cineastes i intel·lectuals es reuneixen a casa de Cesare Zavattini. Amb intervencions de Marco Bellocchio, Liliana Cavani, Elda Tattolio o Romano Scavolini, entre d’altres, el debat analitza la funció política dels Noticiaris Lliures i d’experiències afins que s’estaven realitzant arreu del món.
Amb la col·laboració de: