Helena Lumbreras abans del Colectivo de Cine de Clase

La biblioteca italiana, els Cinegiornali Liberi i la televisió (1963-1969)

La projecció posterior de dos Cinegiornali Liberi (“Noticiaris Lliures”) realitzats el mateix any que Spagna 68 permetrà reflexionar sobre el debat entorn la ironia i la provocació estètica en el cinema de contrainformació.
 
Cinegiornale libero di Roma n° 01
Mario Carbone i Aldo Paladini, 1968, Itàlia, 27’, VOSC, Arxiu digital

A finals dels anys seixanta, Cesare Zavattini llança una crida per produir “Noticiaris Lliures” radicalment independents de la indústria i la televisió. La proposta va mobilitzar cineastes i col·lectius, amb propostes i llenguatges diversos, arreu d’Itàlia. Aquest “número zero” de la cèlebre iniciativa recull talls sobre temes polítics, socials i culturals a Itàlia i altres països.


Cinegiornale libero di Roma n° 1
Autoria col·lectiva,1968, Itàlia, 33’, VOSC, Arxiu digital

Convocats per la pregunta “el cinema, s’ha acabat?” un grup de cineastes i intel·lectuals es reuneixen a casa de Cesare Zavattini. Amb intervencions de Marco Bellocchio, Liliana Cavani, Elda Tattolio o Romano Scavolini, entre d’altres,  el debat analitza la funció política dels Noticiaris Lliures i d’experiències afins que s’estaven realitzant arreu del món.

 

Amb la col·laboració de:

logo

Programmes that have programed this Film

Sessions
Tuesday 25 February 2025 · 19:00  Conferència a càrrec d’Annalisa Mirizio professora i investigadora de la Universitat de Barcelona.