Dossier

Kubrick i la transgressió de gèneres

01/04/2016

Introducció

 

Stanley Kubrick va dedicar gairebé cinquanta anys a refinar la seva creativitat. Oferia als espectadors una pel•lícula que complia amb tots els requisits pirotècnics als quals obliga el màrqueting (una cinta de gènere omple d'acció i situada en una localització exòtica), però sense oblidar un discurs soterrat que el públic pogués descobrir només si ho desitjava. Encara que el cinema és un entreteniment de masses, també pot ser una forma d'art. Així, Kubrick va signar pel•lícules que podien interessar a qualsevol espectador, busqués el que busqués. El director ens ha llegat quatre cintes bèl•liques, dues policíaques, dues de ciència ficció, dos drames d'època, una pel•lícula de terror i dos sobre relacions sexuals. En una entrevista amb Colin Young, Kubrick va revelar per què recorria sempre a les cintes de gènere: «Un dels atractius de les històries de guerra o de crims és que ofereixen una oportunitat gairebé única de qüestionar a un individu o a la societat actual amb uns valors sòlids acceptats. El públic comprèn aquesta maniobra i això es pot utilitzar com a contrapunt d'una situació humana, individual o sentimental. A més, les guerres són un camp abonat per a la ràpida manifestació de sentiments i actituds. Aquestes cristal•litzen i surten a l'exterior. El conflicte es produeix de forma natural, mentre que, en una situació de menor gravetat, l'hagués hagut d'introduir fent ús d'una o una altra estratagema, fet que semblaria forçat o -encara pitjor- fals».

 

 

Els crítics de cinema solen explicar el significat de les pel•lícules en periòdics, revistes o llibres. La seva anàlisi és un exercici intel•lectual que tracta d'interpretar el que van sentir en veure-les. No obstant això, de la mateixa manera que cada lector té una interpretació única de les novel•les que llegeix, cada espectador extreu una visió personal de les pel•lícules que veu. Una de les prioritats de Kubrick va anar no presentar el seu propi punt de vista sobre el significat de la seva obra, com va confessar a Robert Emmett Ginna en 1960: «Una de les coses que em resulten més difícils en acabar una pel•lícula és que els periodistes o els crítics em preguntin: "Què ha volgut dir?'. Espero que no em considerin un presumptuós per utilitzar aquesta analogia, però m'agrada recordar el que T. S. Eliot va contestar a algú que li va preguntar què volia dir amb un poema, crec que era Terra erma. Eliot va respondre: "Volia dir el que he dit. Si hagués pogut dir-ho d'una altra manera, ho hauria fet"». Això ens porta a una conclusió: per comprendre una pel•lícula de Kubrick cal experimentar-la per un mateix; alguna cosa senzill perquè, bàsicament, les seves cintes estan compostes d'una sèrie d'imatges i sons combinats per provocar una resposta emocional. Tothom pot fer-ho, perquè, com Kubrick li va dir a Joseph Gelmis, [...] un camioner d'Alabama, els punts del qual de vista en qualsevol altre tema serien extremadament simplistes, pot escoltar un disc dels Beatles amb el mateix grau d'apreciació i percepció que un jove intel•lectual de Cambridge, perquè les emocions i el subconscient de tots dos són molt més semblats que els seus intel•lectes. El llaç que els uneix és la seva reacció emocional subconscient. Això explica que en moltes de les obres de Kubrick no hi hagi amb prou feines diàleg i que la història s'expliqui sobretot a través d'imatges, música i sons. cal destacar que, quan els personatges parlen, les seves paraules subratllen la seva relació amb l'entorn i creen un vincle entre ells, com les paraulotes i l'argot dels soldats de Full Metal Jacket (1987), els eufemismes evocadors de Dr. Strangelove, or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) o el nadsat, el llenguatge de carrer d'adolescents que va crear Anthony Burgess en la seva novel•la The Clockwork Orange (1971).

 

Krohn, Bill. Stanley Kubrick. Paris: Cahiers du cinéma, cop. 2010.

 

 

 

Consulteu altres dossiers elaborats per la Biblioteca del Cinema

 

Bibliografía

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • 2001, una odisea en el espacio (2001: a space odyssey)(BR). [Madrid]: Warner Bros, cop. 2008.
  • Aguilera, Christian. Stanley Kubrick: una odisea creativa. Barcelona: Dirigido, 1999.
  • Alda, Raúl. 2001: la odisea continúa. Madrid: Jaguar, DL 2000.
  • Atraco perfecto (The Killing)(DVD). [S.l.]: MGM Home Entertainment, cop. 2002.
  • Balagué, Carles. Grupo salvaje ; Atraco perfecto. Barcelona: Dirigido, cop. 2002.
  • Barry Lyndon (DVD). [Madrid]: Warner Home Video, cop. 2001.
  • Bassetti, Sergio. La Musica secondo Kubrick. Torino: Lindau, 2002.
  • Baxter, John. Stanley Kubrick: biografía. Madrid: T&B, cop. 2009.
  • Bernardi, Sandro. Kubrick e il cinema come arte del visibile. Parma: Pratiche, 1990.
  • Bernardi, Sandro. Le Regard esthétique ou la visibilité selon Kubrick. Paris: PUV Université Paris, 1994.
  • El Beso del asesino (Killer's Kiss)(DVD). [Madrid]: Twentieth Century Fox, cop. 2002.
  • Bizony, Piers. 2001: filming the future. London: Aurum, cop. 1994.
  • Bizony, Piers. The Making of Stanley Kubrick's "2001: a space odyssey". Cologne: Taschen, cop. 2014.
  • Bonet Mojica, Lluís. Espartaco ; El Buscavidas. Barcelona: Dirigido, cop. 1997.
  • Castro, Antonio ; Díaz, Valentín. Stanley Kubrick. San Sebastián: Festival Internacional de Cine, 1969.
  • Castro, Antonio. Rebelde sin causa ; La Chaqueta metálica. Barcelona: Dirigido, cop. 1994.
  • La Chaqueta metálica (Full Metal Jacket)(DVD). [Madrid]: Warner Home Video, cop. 2007.
  • Chion, Michel. Eyes wide shut. London: British Film Institute, 2002.
  • Chion, Michel. Kubrick's cinema odyssey. London: British Film Institute, 2001.
  • Chion, Michel. Stanley Kubrick: l'humain, ni plus ni moins. Paris: Cahiers du cinéma, cop. 2005.
  • Ciment, Michel. Kubrick. Madrid: Akal, cop. 2000.
  • Corliss, Richard. Lolita. London: British Film Institute, 1994.
  • Cortijo, Javier. El Chef de Kubrick. Madrid: T&B, 2005.
  • Crone, Rainer. Stanley Kubrick: drama and shadows: photographs 1945-1950. London: Phaidon, 2005.
  • D'Alessandro, Emilio. Stanley Kubrick e me: trent'anni accanto a lui: rivelazioni e cronache inedite dell'assistente personale di un genio. Milano: Il Saggiatore, cop. 2012.
  • De Paoli, Enzo. Kubrick: il disorientamento dell'individuo. Genova: Erga, 2015.
  • Duncan, Paul. Stanley Kubrick: el poeta de la imagen 1928-1999. Madrid [etc.]: Taschen, cop. 2008.
  • Espartaco (Spartacus)(DVD). [Madrid]: Columbia Tristar, cop. 2000.
  • Eyes wide shut (DVD). [Madrid]: Warner Bros. Entertainment, cop. 2007.
  • Fear and desire (BR). Valladolid: Divisa Home Video, cop. 2013.
  • La Filosofía de Stanley Kubrick. Jerold J. Abrams (ed.). [S.l.]: Biblioteca Buridán, cop. 2012.
  • Flores Giménez, Fernando. Senderos de gloria: obedecer, ¿a qué derecho? Valencia: Tirant lo Blanch, 2005.
  • Fraisse, Philippe. Le Cinéma au bord du monde: une approche de Stanley Kubrick. [Paris]: Gallimard, cop. 2010.
  • Freixas, Ramon ; Bassa, Joan. 2001: una odisea del espacio ; Sopa de ganso. Barcelona: Dirigido, cop. 1994.
  • García Mainar, Luis M. Narrative and stylistic patterns in the films of Stanley Kubrick. Rochester, NY: Camden House, 1999.
  • Ghezzi, Enrico. Stanley Kubrick. Firenze: La nuova Italia, 1983.
  • Herr, Michael. Kubrick. Barcelona: Anagrama, 2001.
  • Inteligencia artificial (A.I.)(DVD). Madrid: Warner Bros, cop. 2008.
  • Kagan, Norman. El Cine de Stanley Kubrick. Buenos Aires: Marymar, 1974.
  • Kagan, Norman. Stanley Kubrick. Barcelona: Lumen, 1976.
  • Kagan, Norman. The Cinema of Stanley Kubrick. Oxford: Roundhouse, 1995.
  • Krämer, Peter. 2001: a space odyssey. London: British Film Institute ; New York: Palgrave Macmillan, 2010.
  • Krohn, Bill. Stanley Kubrick. Paris: Cahiers du cinéma, cop. 2010.
  • Kubrick, Stanley. Stanley Kubrick interviews. Gene D. Phillips (ed.). Jackson: University Press of Mississippi, cop. 2001.
  • Laborda Oribes, Luis. Kubrick en el laberinto: teoría y crítica de la obra de Stanley Kubrick. Llinars del Vallès: Quarentena, 2014.
  • Lardín, Rubén. El Resplandor: la ola de terror que barrió América. València: Midons, 1998.
  • Lasagna, Roberto ; Zumbo, Saverio. I Film di Stanley Kubrick. Alessandria: Falsopiano, 1997.
  • Lasagna, Roberto. Il Mondo di Kubrick: cinema, estetica, filosofia. Milano: Mimesis, cop. 2014.
  • Lerose, Massimo. Doppio Kubrick : "... e se i suoi 13 film fossero in realtà uno solo?. Roma: Prospettiva, cop. 2011.
  • LoBrutto, Vincent. Stanley Kubrick: a biography. London: Faber and Faber, 1998.
  • Lolita (DVD). [Madrid]: Warner Bros. Entertainment, cop. 2011.
  • The Making of Kubrick's 2001. Jerome Agel (ed.). New York: Signet Book, 1970.
  • Martín, Miguel Ángel. 2001: un largo camino hacia las estrellas. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación Provincial de Málaga, 2001.
  • Morel, Diane. Eyes wide shut de Stanley Kubrick ou l'étrange labyrinthe. Paris: Presses Universitaires de France, 2002.
  • La Naranja mecánica (The Clockwork Orange)(DVD). Madrid: Diario El País, DL 2008.
  • Naremore, James. On Kubrick. London: British Film Institute, 2007.
  • Nelson, Thomas Allen. Kubrick: inside a film artist's maze .Bloomington: Indiana University Press, cop. 1982.
  • Polo, Juan Carlos. Stanley Kubrick. Madrid: JC, 1999.
  • Raphael, Frederic. Aquí Kubrick. Barcelona: Grijalbo Mondadori, 1999.
  • El Resplandor (The Shinning)(DVD). Madrid: Warner Home Video, cop. 2001.
  • Riambau, Esteve. Stanley Kubrick. Madrid: Cátedra, cop. 1999.
  • Senderos de gloria (Paths of Glory)(DVD). [Madrid]: Twentieth Century Fox, cop. 2002.
  • Stanley Kubrick. Frankfurt am Main: Deutsches Filmmuseum, 2004.
  • Stanley Kubrick. Paris: Rivages, 1987.
  • Stanley Kubrick: essays on his films and legacy. Gary D. Rhodes (ed.). Jefferson, North Carolina ; London: McFarland, cop. 2008.
  • The Stanley Kubrick archives. Alison Castle (ed.) Köln [etc.]: Taschen, cop. 2005.
  • Stanley Kubrick: tempo, spazio, storia e mondi possibili. Parma: Pratiche, 1985.
  • Stanley Kubrick's "Napoleon": the greatest movie never made. Alison Castle (ed.). Köln: Taschen, cop. 2011.
  • Stanley Kubrick's 2001: a space odyssey: new essays. Robert Kolker (ed.). New York: Oxford University Press, cop. 2006.
  • Stanley Kubrick's A Clockwork orange. Stuart Y. McDougal. Cambridge [etc.]: Cambridge University Press, 2003.
  • Telefóno rojo ¿Volamos hacia Moscú? (Dr. Strangelove...)(DVD). Madrid: Columbia Tristar, cop. 2001.
  • Walker, Alexander. Stanley Kubrick dirige. Madrid: Taller de ediciones Josefina Betancor, 1975.
  • Walker, Alexander. Stanley Kubrick, director. London: Weidenfeld and Nicolson, 1999.
  • Webster, Patrick. Love and death in Kubrick: a critical study of the films from Lolita through Eyes Wide Shut. Jefferson, North Carolina ; London: McFarland, cop. 2011.
  • Wheat, Leonard. Kubrick's 2001: a triple allegory. Metuchen, N.J ; London: Scarecrow, 2000.

 

 

Films