Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)
És un film immens no per allò que passa, sinó per allò que et fa sentir.
Allunyant-se completament de la narrativa convencional, Malick esbossa una pel·lícula de sensacions, de textures, de sons, de colors, armada per ser degustada amb la ment i el cos, amb els budells, potser amb l'ànima; una pel·lícula immensa no pel que passa en ella, sinó pel que et fa sentir a través del llenguatge cinematogràfic, dels seus enquadraments, del moviment continu de l’steadycam, lentament, a tota velocitat, mai quieta, de la combinació de plans, dels seus inserts, dels seus grans angulars per produir sensació de somni, de malson. En la seva primera mitja hora Malick uneix l'origen del món i l'origen de la vida. L'espai, els astres que canten a l'uníson, l'aurora del matí, el fons de l'oceà, el regne de les ombres, el si matern, les portes del mar, el cordó umbilical. Tot això ja hi és al capítol 38 del Llibre de Job. I, en aquest llarguíssim pròleg no es comença a parlar tant sols de l'existència en general, sinó d'una vida en particular: la del nen Jack O'Brien (en inicials: Job), martellejat pel braç custodi, repressor-executor, del seu pare, del Pare, del totpoderós, del Totpoderós, al que no es discuteix, al que no es replica, com aquest dinosaure que planta el peu amb duresa en el cap de la seva cria en una altra de les imatges de la pel·lícula.
Més tard, el nucli central, al voltant d'una hora i mitja, conté això que diuen que marca el nostre futur: la infància, la companyia dels teus germans, dels teus amics, dels teus progenitors. I, com a contrapartida, la labor del pare. Malick ho narra intensificant el ja apuntat en Badlands (1973), Days of Heaven (1978), The Thin Red Line (1998) i The New World (2005), amb poquíssims diàlegs, molta veu en off i un gran suport musical. Mahler, Bach, Couperin, Smetana, Brahms, Respighi, Mozart, Berlioz, fins i tot Preisner. Gairebé res. També Alexandre Desplat, el millor compositor cinematogràfic del moment. I aquí la vida flueix.
Ocaña, Javier. Palabra de Terrence Malick. "El País, Cultura", núm. 12.503 (septiembre 2011)
2on d'ESO i Batxillerat/CF
Jack surt nedant d’una casa submergida amb el seu osset de peluix a la mà.
Escena final de la platja on es retroben tots els personatges.
http://www.bbc.com/mundo/noticias/2011/05/110523_terrence_malick_cannes_misterioso
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
L’arbre de la vida de Malick ha esdevingut un referent de cinema poètic en l’imaginari col·lectiu de la nostre societat. Ambientada als anys 50, narra la història d’una família americana, centrant-se en l’evolució del fill gran, en Jack, i la relació amb el seu pare. La figura de la mare encarna la tendresa i l’amor, en canvi la del pare representa la severitat i la duresa amb l’objectiu d’ensenyar al seus fills a enfrontar un món hostil mitjançant la fe i la disciplina.
L’evolució d’en Jack va des de la infantesa fins l’edat adulta, on encarnat per Sean Penn, evoca els moments més transcendentals que ha viscut i es planteja la fe i el sentit de l’existència, mitjançant un monòleg narratiu.
Malick estableix una relació espiritual i visual amb imatges còsmiques de l’origen del món i la naturalesa humana amb la interrogació filosòfica i la introspecció humana. El resultat es un discurs poètic, extremadament evocador, guiat pel fil conductor de la banda sonora d’Alexander Desplat.