Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)
Considerablement devaluat per la crítica, Robert Zemeckis iniciava el seu esplèndid Cuento de Navidad amb un virtuós pla seqüència digital que sobrevolava el Londres de l'època, transitava els seus espais senyorials, baixava als carrers més humils, sortejava mars de criatures i es detenia en la tenda de Mr. Scrooge. Més apreciat, Martin Scorsese fa una filigrana exactament igual en l’encisador pla d'obertura de La invención de Hugo. Ara la càmera recorre el París dels anys trenta del segle passat, es dirigeix a l'estació de Montparnasse, creua andanes i vestíbuls i es planta en el rostre d'un nen ocult en un enorme rellotge. Basten aquests veloços segons per intuir que hem emprès un viatge al centre de la màgia i que allà és on hi viurem, sorpresos, extasiats, dues hores d'ininterromput plaure.
El protagonista és un orfe de caire dickensià, fascinat pels mecanismes de rellotgeria i els autòmats, que viu furtivament en l'estació i l'agitada aventura que li portarà a descobrir la veritable identitat d'un ancià venedor de joguines, gens menys que Georges Méliès. El cinema és la matèria primera amb la que està forjada La invención de Hugo. Inspirant-se en un relat il•lustrat de Brian Selznick, Scorsese traça un pont entre l'insigne pioner del cinema i la seva pròpia pel•lícula, demostrant que el poder taumatúrgic del setè art, el sense of wonder, roman immaculat un segle i escaig després. El prodigi digital i la millor ocupació fins avui del 3D no són una altra cosa que l'equivalent a aquests fotogrames amorosament acolorits a mà per Méliès. Al mateix temps que una lliçó de cinema, la pel•lícula és una petita lliçó d'història del cinema, amb les seves legítimes llicències en honor de la fantasia.
Però Méliès no està solament en aquesta festa, també s'al•ludeix als Lumière. I per certificar que la realitat i la ficció habiten un mateix univers, Scorsese fa rimar la famosa primera projecció de l'arribada del tren a la Ciotat amb la recreació d'un cèlebre accident ferroviari esdevingut en l'estació de Montparnasse, que aquí no està datat però va ocórrer a l'octubre de 1895, just dos mesos abans de la històrica sessió. Hi ha centenars d'idees, de notacions, ressons i suggeriments en aquest inesgotable, bellíssim, enlluernador cant d'amor al cinema, una obra extraordinària capaç de generar en el més comú dels mortals una inesperada síndrome de Stendhal.
Batlle Caminal, Jordi. La invención de Hugo: la grandeza del cine. “La Vanguardia” 24/2/2012.
ESO i Batxillerat/CF
https://www.youtube.com/watch?v=_FrdVdKlxUk&t=81s
https://www.youtube.com/watch?v=dxB2x9QzXb0
La Filmoteca de Catalunya té un dels fons més importants d’aquest cineasta i una de les seves sales de cinema porta el seu nom. Busqueu informació sobre Segundo de Chomón i mireu alguna de les seves produccions. A la Biblioteca del Cinema hi podeu trobar un DVD amb un recull.
Referències:
http://www.trimatge.org/cinescola/wp-content/uploads/2015/12/Invencio.pdf
Selznick, B. (2007) La invenció de l’Hugo Cabret. Barcelona: Cruïlla.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
París, anys trenta. Hugo és un nen orfe que viu a l’estació de tren i que intenta reparar un autòmat que va heretar del seu pare. Un dia coneix una nena que l’ajuda a resoldre el seu misteri.
Una declaració d’amor apassionada al cinema que recupera la màgia i la inventiva dels seus orígens i mitjançant la qual Scorsese ens narra la història del pioner Georges Méliès. És l’adaptació del llibre juvenil La invenció de l’Hugo Cabret, de Brian Selznick.