Lars von Trier
Lars von Trier i Niels Vørsel
Joachim Holbek
Henning Bendtsen, Edward Klosinski, Jean-Paul Meurisse
Jean-Marc Barr, Barbarar Sukowa, Udo Kier, Ernest Hugo Järegard, Eddie Constantine
Dinamarca
1991
Segona Guerra Mundial, mort, espionatge, col·laboracionisme/traïció, Lars von Trier, Blanc i negre, Veu en off, filosofia
Inspirada, tal vez por la ominosa resurrección del nazismo en Alemania, su héroe es un joven americano de origen alemán que regresa en 1945 a su país natal para descubrirlo lleno de culpa y de sospechas. Convertido irónicamente en reviso de tren por una cortesía de su tío, guiado por una voz misteriosa que podría ser la de Dios, emprende un extraño accidentado, casi aterrador viaje mitológico durante cuyo transcurso tropieza con herederas enamoradas, magnates, cínicos militares americanos y nazis licántropos. El resultado es un nuevo “thriller” fantástico y esotérico, a la vez fascinante e irritante, que parece la versión en cine de una de aquellas novelas cosmopolitas de ferrocarriles centroeuropeos que tan populares fueron en los años 20- “La madonna de los coches cama”, de Maurice Dekroba, por ejemplo – escrita por Jorge Luis Borges y Thea von Harbou, filmada por Fritz Lang y Alfred Hitchock.
Es también un alarde técnico deslumbrante – en la gran tradición manipuladora de imágenes, ilusionista, de Orson Welles – gracias a un empleo desconcertante de la sobreimpresión e inyecciones surreales de color en sombrías imágenes en blanco y negro. La majestuosa voz de Max von Sydow –que no aparece en la pantalla- convierte literalmente la película en una experiencia hipnótica.
“Un viaje hipnótico” La Vanguardia, 5 de noviembre 1991
Batxillerat/CF
Aquest dossier didàctic està elaborat en col·laboració amb l’Olimpíada de Filosofia de Catalunya. És per això que trobareu una primera part amb propostes per a treballar diferents aspectes cinematogràfics del film elaborada per la Filmoteca de Catalunya, i una segona part per a treballar la pel·lícula des d’un punt de vista filosòfic elaborada per Damián Cerezuela Frías, professor de filosofia de secundària.
Lars von Trier té una identitat molt marcada en les seves creacions. Cerqueu informació sobre el seu estil personal al llarg del temps i compareu la teoria de Dogma 95 enfront a les peripècies d’Europa.
Aquest poder de l’amor ha passat a ser part de la mitologia d’Occident. Llegeix el text següent i contesta les preguntes:
De l'enamorament a la hipnosi no hi ha gran distància, sent evidents les seves coincidències. El hipnotitzat dóna, pel que fa a l'hipnotitzador, les mateixes proves d'humil submissió, docilitat i absència de crítica, que l'enamorat pel que fa a l'objecte del seu amor. Comproveu així mateix, en tots dos, el mateix renunciament a tota iniciativa personal. És indubtable que l'hipnotitzador s'ha situat en el lloc de l'ideal de el Jo. L'única diferència és que en la hipnosi, se'ns mostren totes aquestes particularitats amb més claredat i relleu, de manera que semblarà més indicat explicar l'enamorament per la hipnosi i no aquesta per aquell. El hipnotitzador és per al hipnotitzat l'únic objecte digne d'atenció; tota la resta s'esborra davant seu. El fet que el Jo experimenti com en un somni tot el que l'hipnotitzador exigeix i afirma, ens adverteix que hem omès esmentar, entre les funcions de l'ideal de el Jo, l'exercici de la prova de la realitat. No és d'estranyar que el Jo consideri com a real una percepció quan la instància psíquica encarregada de la prova de la realitat es pronuncia per la realitat de la mateixa. La total absència de tendències amb fins sexuals no coartats, contribueix a garantir l'extrema puresa dels fenòmens. La relació hipnòtica és un abandonament amorós total amb exclusió de tota satisfacció sexual, mentre que en l'enamorament, aquesta satisfacció no es troba sinó temporalment exclosa i perdura en segon terme, a títol de possible fi ulterior.
S.Freud, Psicologia de les masses i anàlisi del jo (1921)
a) Expliqueu breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades
b) Expliqueu breument (entre cinc i vint paraules en cada cas) el significat que tenen en el text les expressions següents
i. "idea del Jo"
ii. "prova de la realitat"
c) Compara la hipnosi amb l’enamorament segons el text.
d) Compara la concepció de la hipnosi i de l’enamorament del text amb la concepció de la hipnosi que exerceix la veu en off a la pel·lícula i l’enamorament del protagonista.
e) Digues si estàs d’acord amb la següent afirmació del text: El hipnotitzat dóna, pel que fa a l'hipnotitzador, les mateixes proves d'humil submissió, docilitat i absència de crítica, que l'enamorat pel que fa a l'objecte del seu amor.