Cicle

Pasolini, el cinema de poesia

Pasolini @Cineteca di Bologna

16/05/2013 - 28/07/2013

calendario

L’obra pasoliniana arrenca als seixanta amb dues pel•lícules encara impregnades pel neorealisme –Accattone i Mamma Roma– per explorar després els mites vinculats a civilitzacions arcaiques i abordar una hedonista “trilogia de la vida” de la qual abjurarà amb Salò o le 120 giornate di Sodoma. Comencem justament el cicle amb aquest descens als inferns per, a través d’un llarg flashback, revisar fins al juliol la seva filmografia completa, no només com a realitzador, sinó també com a guionista i com a protagonista de diversos documentals. 

Foto Pier Paolo Pasolini: ©Cineteca di Bologna.

Amb la col·laboració de

      

Programa

Salò o le 120 giornate di Sodoma i taula rodona amb Roberto Chiesi i Claudio Zulian el dijous 16, i presentació d'Andrea Morini el divendres 17
Una taula rodona abans de la projecció de 'Salò o le 120 giornate di Sodoma' servirà per inaugurar
Accattone | Ignoti alla città
Accattone | Desconeguts per la ciutat
PIER PAOLO PASOLINI, 1961.
Sessió triple: 'Pasolini e... la forma della città', 'Pier Paolo Pasolini: cultura e società' i 'Mamma Roma'
Una sessió triple formada per dos curts i "Mamma Roma", el llarg que Pasolini va rodar el 1963 amb
Sessió doble: 'La rabbia' i 'Pasolini prossimo nostro'
Un documental signat per Pasolini i un altre que ens ofereix una versió molt especial de "Salò o
Sessió triple: 'La ricotta', 'La Terra vista dalla Luna" i "Che cosa sono le nuvole?'
Pasolini va participar a diversos films col·lectius. En aquesta sessió us oferim alguns dels
Sessió doble: 'Il vangelo secondo Matteo' i 'Diamante e Carbone'
Una sessió molt especial, en què podrem veure 'Il Vangelo secondo Matteo' i, com a complement, un
Sessió doble: 'La sequenza del fiore di carta' i 'Uccellacci e uccellini"
Una paràbola d'un episodi bíblic i el trajecte d'un home gran i el seu fill per uns ravals mísers -
La commare secca
El cadàver d’una prostituta apareix surant al riu Tíber. La policia interroga una sèrie de
Sessió doble: 'Il Decameron' i 'Il corpo perduto di Alibech'
El film que va iniciar la "Trilogia de la vida" pasoliniana i acompanyat d'un complement menys
Sessió doble: 'Teorema' i 'Cinéastes de notre temps. “Pasolini l’enragé”'
A 'Teorema', Pasolini exposa la reacció que provoca en una família burgesa una visita misteriosa.
La notte brava
La nit brava
Inspirant-se lliurement en la seva novel•la Ragazzi di vita, Pasolini va signar el guió d’aquest
Edipo re
Edip, rei
PIER PAOLO PASOLINI, 1967.
Pasolini, un viaggio in Italia, amb presentació a càrrec de Xavier Juncosa el divendres 21
Xavier Juncosa ens presenta el seu documental sobre Pier Paolo Pasolini, un film de reminiscències
Sessió doble: 'Le notti di Cabiria' i 'Pasolini e Fellini, il poeta e il mago. Intorno a 'Le notti di Cabiria' (1956-1957)'
'La notti di Cabiria' és el rodatge on es van conèixer Fellini i Pasolini. Projectem el film amb el
Sessió doble: 'Medea' i 'Le visione barbara di Medea'
'Medea' és la personal adaptació que Pasolini va fer de l'obra d'Eurípides. La programem, en una
Sessió doble: 'Appunti per un critofilm' i 'Comizi d'amore'
Dos documentals, un de Pasolini i un altre sobre Pasolini, conformen aquesta doble sessió. En
Sessió doble: 'Le mura di Sana'a' i 'Il fiore delle mille e una notte'
En la seva recerca dels nostres mites fundacionals, dels origens antropològics de la civilització,
Il bell’Antonio
El bello Antonio
MAURO BOLOGNINI, 1960.
Ostia
Òstia
Amb guió del mateix Pasolini i dirigit per Sergio Citti –el seu ajudant i germà de l’actor
Sessió doble: 'I racconti di Canterbury' i 'Pasolini e l’umiliazione segreta di Chaucer'
Una doble sessió constituïda per un film de Pasolini ('I racconti di Canterbury') i un complement:
Pasolini, un delitto italiano
Pasolini, un delicte italià
El cineasta Marco Tulio Giordana ('La meglio gioventù'), convençut que Pasolini no va ser
Sessió doble: 'Le confessioni di un poeta' i 'Porcile'
Tanquem la retrospectiva dedicada a Pier Paolo Pasolini amb 'Porcile' (1969) i una entrevista que
Il Decameron
El Decamerón
PIER PAOLO PASOLINI, 1970.
Salò o le 120 giornate di Sodoma
Saló o los 120 días de Sodoma
“'Salò o le 120 giornate di Sodoma', l’última realització del poeta i cineasta Pier Paolo Pasolini
Medea, amb presentació a càrrec de Lluís Pasqual
Només Pasolini podia convèncer Maria Callas per encarnar la seva Medea davant la càmera. El mite i
Porcile
Pocilga
Porcile juxtaposa dos relats: el del canibalisme d’un bandoler (Clémenti) a la Sicília del segle XV,