Programme

Pasolini, el cinema de poesia

Pasolini @Cineteca di Bologna

16/05/2013 - 28/07/2013

calendario

L’obra pasoliniana arrenca als seixanta amb dues pel•lícules encara impregnades pel neorealisme –Accattone i Mamma Roma– per explorar després els mites vinculats a civilitzacions arcaiques i abordar una hedonista “trilogia de la vida” de la qual abjurarà amb Salò o le 120 giornate di Sodoma. Comencem justament el cicle amb aquest descens als inferns per, a través d’un llarg flashback, revisar fins al juliol la seva filmografia completa, no només com a realitzador, sinó també com a guionista i com a protagonista de diversos documentals. 

Foto Pier Paolo Pasolini: ©Cineteca di Bologna.

Amb la col·laboració de

      

Programme

Salò o le 120 giornate di Sodoma i taula rodona amb Roberto Chiesi i Claudio Zulian el dijous 16, i presentació d'Andrea Morini el divendres 17
Una taula rodona abans de la projecció de 'Salò o le 120 giornate di Sodoma' servirà per inaugurar la retrospectiva dedicada a Pasolini. Hi intervindran Roberto Chiesi i Claudio Zulian.
Accattone | Ignoti alla città
Accattone | Desconeguts per la ciutat
PIER PAOLO PASOLINI, 1961.
Sessió triple: 'Pasolini e... la forma della città', 'Pier Paolo Pasolini: cultura e società' i 'Mamma Roma'
Una sessió triple formada per dos curts i "Mamma Roma", el llarg que Pasolini va rodar el 1963 amb Anna Magnani i Franco Citti.
Sessió doble: 'La rabbia' i 'Pasolini prossimo nostro'
Un documental signat per Pasolini i un altre que ens ofereix una versió molt especial de "Salò o les 120 giornate di Sodoma" a càrrec de Giuseppe Bertolucci.
Sessió triple: 'La ricotta', 'La Terra vista dalla Luna" i "Che cosa sono le nuvole?'
Pasolini va participar a diversos films col·lectius. En aquesta sessió us oferim alguns dels episodis d'aquestes pel·lícules signades amb altres directors.
Sessió doble: 'Il vangelo secondo Matteo' i 'Diamante e Carbone'
Una sessió molt especial, en què podrem veure 'Il Vangelo secondo Matteo' i, com a complement, un curt filmat al poble de Matera, Patrimoni Mundial de la Unesco i on es va rodar la pel·lícula de Pasolini. El curt acompanya el protagonista d'Il Vangelo secondo Matteo', Enrique Irazoqui, pels carrers d'aquesta població italiana.
Sessió doble: 'La sequenza del fiore di carta' i 'Uccellacci e uccellini"
Una paràbola d'un episodi bíblic i el trajecte d'un home gran i el seu fill per uns ravals mísers -i les trobades que hi fan- completen la sessió d'avui.
La commare secca
El cadàver d’una prostituta apareix surant al riu Tíber. La policia interroga una sèrie de sospitosos que aporten el seu punt de vista respecte a una realitat cada cop més complexa. Bertolucci va realitzar el seu primer film a partir d’un guió de Pasolini, l’home que li va obrir pas en el cinema quan va oferir-li treballar com a ajudant de direcció a 'Accattone'.
Sessió doble: 'Il Decameron' i 'Il corpo perduto di Alibech'
El film que va iniciar la "Trilogia de la vida" pasoliniana i acompanyat d'un complement menys conegut: 'Il corpo perduto di Alibech', que reconstrueix un episodi perdut d''Il Decameron', el sisè.
Sessió doble: 'Teorema' i 'Cinéastes de notre temps. “Pasolini l’enragé”'
A 'Teorema', Pasolini exposa la reacció que provoca en una família burgesa una visita misteriosa. La mirada crítica de Pasolini es reflecteix en el segon film d'aquesta sessió, un episodi de la sèrie 'Cinéastes de notre temps' titulada precisament 'Pasolini l'enragé'.
La notte brava
La nit brava
Inspirant-se lliurement en la seva novel•la Ragazzi di vita, Pasolini va signar el guió d’aquest film que significava la tercera col•laboració amb Mauro Bolognini.
Edipo re
Edip, rei
PIER PAOLO PASOLINI, 1967.
Pasolini, un viaggio in Italia, amb presentació a càrrec de Xavier Juncosa el divendres 21
Xavier Juncosa ens presenta el seu documental sobre Pier Paolo Pasolini, un film de reminiscències rossellinianes que recupera la figura i l'obra del cineasta-poeta a través dels testimoni dels seus amics i col·laboradors.
Sessió doble: 'Le notti di Cabiria' i 'Pasolini e Fellini, il poeta e il mago. Intorno a 'Le notti di Cabiria' (1956-1957)'
'La notti di Cabiria' és el rodatge on es van conèixer Fellini i Pasolini. Projectem el film amb el complement de 'Pasolini i Fellini, il poeta e il mago. Intorno a 'Le notti di Cabiria', que justament recupera imatges d'aquell rodatge i reflexiona sobre la relació entre els dos creadors.
Sessió doble: 'Medea' i 'Le visione barbara di Medea'
'Medea' és la personal adaptació que Pasolini va fer de l'obra d'Eurípides. La programem, en una única ocasió, conjuntament amb 'Le visione barbara di Medea', un film recent que recupera -a través de fotografies, fragments i entrevistes a l'equip de rodatge- algunes escenes no incloses al muntatge final de 'Medea'.
Sessió doble: 'Appunti per un critofilm' i 'Comizi d'amore'
Dos documentals, un de Pasolini i un altre sobre Pasolini, conformen aquesta doble sessió. En primer lloc projectarem 'Appunti per a un critofilm' (Maurizio Ponti, 1967), seguit de 'Comizi d'amore' (Pier Paolo Pasolini, 1964), el reconegut film-enquesta sobre la sexualitat dels italians.
Sessió doble: 'Le mura di Sana'a' i 'Il fiore delle mille e una notte'
En la seva recerca dels nostres mites fundacionals, dels origens antropològics de la civilització, de rostres antics, no espatllats per la modernitat, Pasolini va realitzar nombrosos viatges a l'Àfrica i a l'Índia. Fruit d'aquests viatges són pel·lícules com 'Il fiore delle mille e una notte' i 'Le mura di Sana'a', que us oferim junts en aquesta sessió doble.
Il bell’Antonio
El bello Antonio
MAURO BOLOGNINI, 1960.
Ostia
Òstia
Amb guió del mateix Pasolini i dirigit per Sergio Citti –el seu ajudant i germà de l’actor pasolinià Franco Citti–, 'Ostia' posa de manifest la influència indiscutible del director d’Accatone entre els seus contemporanis.
Sessió doble: 'I racconti di Canterbury' i 'Pasolini e l’umiliazione segreta di Chaucer'
Una doble sessió constituïda per un film de Pasolini ('I racconti di Canterbury') i un complement: un documental del 1006 que recupera les imatges eliminades del muntatge final d'aquest primer film.
Pasolini, un delitto italiano
Pasolini, un delicte italià
El cineasta Marco Tulio Giordana ('La meglio gioventù'), convençut que Pasolini no va ser assassinat únicament per una única persona, sosté en aquesta recreació dels darrers dies del polèmic cineasta que hi va haver un complot per eliminar l’intel•lectual italià més incòmode de les últimes dècades.
Sessió doble: 'Le confessioni di un poeta' i 'Porcile'
Tanquem la retrospectiva dedicada a Pier Paolo Pasolini amb 'Porcile' (1969) i una entrevista que el cineasta poeta va concedir a Fernaldo di Giammatteo.
Il Decameron
El Decamerón
PIER PAOLO PASOLINI, 1970.
Salò o le 120 giornate di Sodoma
Saló o los 120 días de Sodoma
“'Salò o le 120 giornate di Sodoma', l’última realització del poeta i cineasta Pier Paolo Pasolini –assassinat uns mesos després d'acabar-la–, és una faula revulsiva i glacial, una tragèdia deliberadament sòrdida i desagradable, però gairebé un conte de fades, comparada amb el terrible original de Sade” (José Luis Guarner). L’abjuració de Pasolini a la seva “trilogia de la vida".
Medea, amb presentació a càrrec de Lluís Pasqual
Només Pasolini podia convèncer Maria Callas per encarnar la seva Medea davant la càmera. El mite i la tragèdia, però també la reinvenció de tota una antiguitat . En correspondència amb el Teatre Lliure, ens la presenta el seu director, Lluís Pasqual.
Porcile
Pocilga
Porcile juxtaposa dos relats: el del canibalisme d’un bandoler (Clémenti) a la Sicília del segle XV, sota l’ocupació espanyola, i el d’un jove alemany burgès (Léaud) que, tot i l’amor d’una noia, prefereix estimar els porcs.