Cicle

Jeanne Moreau, la millor actriu del món

Le temps qui reste (François Ozon, 2005)
Ascenseur pour l'échafaud (Louis Malle, 1957)

01/08/2018 - 31/08/2018

calendario

Al seu torn, Moreau destacava de si mateixa “la capacitat d’anar canviant a mesura que el món ha anat canviant”. I, efectivament, després d’iniciar-se amb una formació clàssica en el teatre i el cinema es va erigir, de sobte, en el rostre icònic de la nova dona europea sorgida a principis dels seixanta.

Louis Malle, amb Ascenseur pour l’échafaud i Les amants, va ser el primer a explotar la sensualitat intel·lectual de l’actriu, i Truffaut la va consagrar com a musa de la Nouvelle Vague amb la història d’amor triangular de Jules et Jim, en què va oferir una interpretació tan insòlita com fresca de la dona alliberada. Aquesta imatge de modernitat també la van potenciar Antonioni, Brook, Losey, Demy, Buñuel, Kazan, Welles i Fassbinder, els quals es van sentir captivats per la veu greu, la manera de caminar, de cantar i de ballar d’una actriu conscient que al seu interior portava “el secret del moviment lunar, la feminitat del món”.
 

Programa

La mariée était en noir
La núvia vestia de negre
Història de la implacable venjança que emprèn una dona quan el seu marit és assassinat el mateix dia del seu casament.
Viva Maria!
La crítica va ressaltar la presència de Jean-Claude Carrière com a coguionista del film, especialment pels components irònics i d’humor negre amb què s’acompanyaven les aventures de dues noies molt particulars en un estat de l’Amèrica Central en plena revolució.
Le dialogue des Carmélites
Diàlegs de carmelites
Dues novícies ingressen en un convent. Una ho fa per fugir de la Revolució Francesa, mentre que l’altra abraça amb alegria i ingenuïtat la seva nova situació. Les circumstàncies polítiques del moment porten les monges a assumir el vot de martiri.
Les amants
Els amants
Al ritme de la música de Brahms, Louis Malle fa una crònica de la societat burgesa -que coneix d’allò més bé- mitjançant el personatge d’una dona i les relacions sentimentals que manté fora del matrimoni.
Le feu follet
Foc fatu
Una obra mestra del cinema existencialista que descriu amb amargor les últimes quaranta-vuit hores d’un home perdut que, davant el desengany vital i fastiguejat per la mediocritat de la seva classe social, decideix matar-se.
Jules et Jim
Jules i Jim
Truffaut va adaptar una novel·la d’Henri-Pierre Roché, autor també de 'Dos inglesas y el amor', una altra història de triangle sentimental.
Mr. Klein
El otro Sr. Klein
Al París ocupat pels nazis, un marxant s’aprofita de la situació dels jueus perseguits per comprar, a baix preu, les seves obres d’art. Un dia descobreix que algú, un jueu, ha adoptat el seu nom.
La truite
La filla d’un criador de truites intenta mantenir al preu que sigui la seva independència dels homes. Amor i negocis units a una freda ascensió social que la portarà des del seu petit poble natal francès fins al món de les multinacionals.
Le Journal d'une femme de chambre
Diari d'una cambrera
Les vivències d’una cambrera en una casa gran del nord de França centren un joc de força violència interna.
Le temps qui reste
El temps que resta
Un jove fotògraf s’assabenta que li queden pocs mesos de vida i decideix gaudir dels seus darrers dies amb la gent que més estima.
Moderato cantabile
PETER BROOK, 1960.