Souleymane Cissé · 1987 · 100'
Un jove del poble bàmbara, a Mali, ha de fugir del seu pare gelós, que no vol que el seu fill desxifri els elements dels ritus sagrats. Una faula sobre la recerca de la saviesa i l’alliberament del jou patern, a mig camí entre l’antropologia i el fantàstic.
Souleymane Cissé fusiona de manera sublim el real amb l’intangible a la vegada que explora les arrels mítiques i el coneixement ancestral africà anterior a l’arribada del cristianisme i a la de l’islam.
Yeelen va ser la primera pel·lícula subsahariana a guanyar un premi al Festival de Cannes i va significar un trencament amb l’estil naturalista i social dels films anteriors de Cissé i del cinema africà en general. Amb aquesta pel·lícula el cineasta s’orienta cap a una pràctica en la qual la narració oral i l’espiritualitat simbòlica esdevenen l’esquelet de la seva obra posterior.
La sessió de dissabte 3 anirà acompanyada del curtmetratge:
Hello, Rain
C.J. Obasi, 2018.
Int.: Keira Hewatch, Tunde Aladese, Ogee Nelson, Nnedimma Gemma Ofili-Egungwu, Imoudu Ayonote, Emmanuel Ilemobayo. Nigèria. VOSC. 28'. Arxiu digital.
En aquesta adaptació del relat breu afrofuturista Hello, Moto, de l’aclamada autora Nnedi Okorafor, tres bruixes científiques decideixen fabricar unes perruques màgiques que els atorguen grans poders sobrenaturals. Tant poder corromp, i la líder decideix aturar les seves companyes abans que destrueixin tot Nigèria. Un viatge desenfrenat de bruixeria, tecnociència, germanor i supermalvades. En paraules del director: “És important contar històries africanes alternatives i que aquestes es tornin mainstream. Hem d’inspirar aquesta generació i la següent perquè vegin la negritud amb una llum més genuïna”.