Rupert Julian · 1925/1929 · 79'
La novel·la de Gaston Leroux en què es basa aquest film és una mena de variant del tema de la bella i la bèstia, que ha donat peu a nombroses versions, tant en l’àmbit cinematogràfic com en el teatral, i amb punts de vista tan variats com el terror gòtic, l’òpera rock o el musical simfònic.
La versió de Julian és justament famosa per la inquietant atmosfera aconseguida, la fastuositat dels decorats i, sobretot, la gran interpretació de Chaney. És també un dels grans èxits que van situar la Universal com a empresa capdavantera en la producció de films de terror. Diverses escenes es van rodar en color —amb els procediments del Technicolor, el Prizma Color i el Handschiegl— tot i que només es conserva l’escena en tecnicolor del ball de màscares.
La pel·lícula es va estrenar muda el 1925 i es va reeditar i reestrenar en una versió sonoritzada el 1929.
Se’n podran veure les dues versions en còpies restaurades pel British Film Institute a partir de materials de l’època.
La versió de l'any 1925 es projecta dimarts 5 d'octubre.
La versió de l'any 1929 es projecta diumenge 10 d'octubre.
Constel·lació Chomón estableix un diàleg cinematogràfic entre pel·lícules de Segundo de Chomón i d'altres cineastes.
En aquesta sessió, i sota el nexe comú del COLOR, es projectarà també el film:
Le spectre rouge L’espectre vermell
Segundo de Chomón · 1907 · 9'
Un diable exhibeix els seus poders màgics fins que es troba una rival que li planta cara. Un exemple fascinant dels mecanismes del cinema d’atraccions en una còpia restaurada pel Museo Nazionale del Cinema de Torí i el laboratori L’Immagine Ritrovata de Bolonya a partir d’una còpia de nitrat amb uns espectaculars estergits i tenyits originals.