Més enllà del cànon. Construint altres històries del cinema

Sessió inaugural amb Gloria Vilches

Amb quins criteris s’ha construït el cànon del cinema? Quines obres n’han quedat al marge?

Durant molt de temps, la història del cinema ha reproduït en gran manera les relacions de dominació hegemòniques (gènere, classe, raça i nació).

És només des de fa relativament poc que s’estan escrivint altres històries que inclouen temes, tècniques, estils, veus i territoris tradicionalment ignorats.

En aquesta xerrada d’obertura de l’Aula de Cinema obrirem un espai crític per, d’una banda, examinar les polítiques del cànon de cinema i preguntar-nos què ha determinat que projectem, vegem i estudiem certes obres en detriment d’altres.

De l’altra, qüestionarem els preceptes sobre els quals s’assenten les històries de cinema tradicionals i desplaçarem el focus cap als marges d’aquest cànon.

Com a cas d’estudi, veurem i comentarem un capítol de:

Five Year Diary

ANNE CHARLOTTE ROBERTSON, 1982. Estats Units. VOSC. 26'. Digital.  

Al llarg de dues dècades (1981-97), Anne Charlotte Robertson va produir un diari fílmic d’un total de 36 hores filmat en Súper 8, una crònica lliure i radical del seu dia a dia i la seva salut mental. Projecció del Reel 23: A Breakdown (and) After the Mental Hospital.

Còpia cortesia de Harvard Film Archive

Cicles que han programat aquest film

Sessions
Dimecres 6 Octubre 2021 · 17:00  Conferència a càrrec de Gloria Vilches