Dimitri Kirsanoff · 1926, 1929 · 38' + 15'
Cinema poesia
Originari d’Estònia, Kirsanoff es trasllada a França on participa de l’impressionisme i el cinema d’avantguarda independent. Les seves primeres obres confien la narració al muntatge i l’ús de l’el·lipsi, prescindint dels intertítols per subratllar la poètica de les pròpies imatges.
L’actriu Nadia Sibirskaïa ha estat comparada a Lillian Gish per la gran expressivitat del rostre. «Ménilmontant resulta una creació autònoma, tan sofisticada i exigent com qualsevol obra narrativa del període mut però sense imitadors directes.
Encara que Richard Abel ha posat sagaçment l'atenció sobre aspectes que la pel·lícula comparteix amb La roue d'Abel Gance, Le brasier ardent de Léon Moussinac i amb Coeur fidèle (les tres de 1923), qualsevol comparació de la pel·lícula en el seu conjunt amb aquestes obres admirables ha de subratllar la intensitat, singularitat i excepcional rigor de l'assoliment de Kirsanoff» (P. Adams Sitney, The Cinema of Poetry, 2014).
Programa de la sessió
Ménilmontant Dimitri Kirsanoff, 1926. França. Muda amb rètols en castellà. 38’. DCP
Brumes d’automne Boires de tardor Dimitri Kirsanoff, 1929. França. Muda amb rètols en castellà. 15’.DCP
Amb la col·laboració de: