Ali Essafi · 2020 · 70'
Aquest brillant collage de pòsters, portades de revistes, imatges d’arxiu, jazz i dibuixos animats ens transporta a l’escena artística del Marroc dels setanta vista des de la perspectiva dels mateixos artistes i actors.
Molts d’ells havien d’acabar a la presó o desaparèixer sense deixar rastre. La història gira al voltant d’una pel·lícula independent marroquina del 1974, De quelques évènements sans signification, de Mostafa Derkaoui, en què un grup de joves cineastes explora el paper que hauria de tenir el nou cinema marroquí en la societat.
La contracultura va sorgir dels moviments estudiantils marxistes que veien el cinema com un “instrument per a la sensibilització” i l’autodescobriment. Tanmateix, després d’una sola projecció pública, el govern la va censurar.
Però els negatius d’aquesta pel·lícula van ser dipositats, redescoberts i restaurats a la Filmoteca de Catalunya. Dedicat a les víctimes de la censura i l’opressió, Avant le déclin du jour utilitza fragments editats de manera desenfrenada i evoca una època d’emoció pel futur, abans que s’extingís pels anys de repressió del rei Hassan II.