Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)

Vaiana

Moana

Fitxa tècnica

Direcció John Musker, Ron Clements, Don Hall i Chris Williams
Guió Jared Bush
Música Opetaia Foa'i, Mark Mancina, Lin-Manuel Miranda
Fotografia Rob Dressel, Adolph Lusinsky
Interpretació Animació
Producció Estats Units
Any 2016

Temes clau

 

- Llibertat - Somnis - Poder - Família - Autoritat

-Tradició - Empoderament femení - Animació - Disney

 

 

La crítica diu

John Musker i Ron Clements tornen simbòlicament al mar amb Vaiana, el seu primer llargmetratge animat digitalment (d'aquí que als crèdits hi figurin els altres dos codirectors, Don Hall i Chris Williams). Malgrat això, mescla en determinats moments detalls que evoquen la clàssica animació en dues dimensions: el gag dels tatuatges animats del semidéu Maui així ho demostren. Com ja ho eren The Little Mermaid (La sirenita, 1989) i la gens menyspreable Treasure Planet (El planeta del tresor, 2002), Vaiana és un nou relat de maduresa, en aquest cas de la qui dona nom al títol: una adolescent polinèsia destinada a ser reina de la seva illa, els pares de la qual li impedeixen sortir al mar per satisfer la seva tendència natural cap a la navegació, en la qual cosa no costa gens veure un simbòlic esbós de l'evolució personal.

 

 

Sota la seva aparença de convencional relat d'aventures marines i fantàstiques batega una obra molt més sofisticada del que s'aprecia a simple vista. Una obra que, en gran manera, sintetitza el millor de l'art d'animació de Disney, l'antic i el modern, barrejant tècniques i combinant formes d'ahir i d'avui amb virtuosisme i un notable sentit de l'humor i de l'autoironia. Moments d'humor desenfrenats, com els ja esmentats dels tatuatges de Maui o les esbojarrades situacions que es produeixen entre el mateix i Vaiana a la barca de la jove, contrasten amb solucions narratives tan sensibles com la resolució el·líptica de la mort de l'àvia, la bellesa de la primera trobada d'una infant Vaiana amb un oceà que l'atreu i l'acull al mateix temps, o la suggestiva seqüència del lluminós cranc gegant. La inclusió de cançons (excel·lents) dona motiu a descarats intermedis musicals en els que, virtualment, la pel·lícula es deté per deixar pas al pur deliri formal propi d'un gènere, el de l'animació, que es regeix per les seves pròpies regles.

Fernández Valentí, Tomás. Vaiana: el viaje de la navegante. "Imágenes de actualidad", núm. 375 (enero 2017), pàg. 109.

 

 

Proposta d'activitats

 

Cicle mitjà i cicle superior

 

 

  • De què tenen por els habitants de l'illa? Per què no surten mai al mar més enllà de l'escull? Què creus que representa pels habitants del poblat el mar? I l'illa? Creus que la por pot impedir que les persones portin a terme els seus somnis?

 

  • A la pel·lícula, el pare de la Vaiana vol que ella sigui la pròxima líder del poblat, i que continuï amb les normes que ell ha imposat sempre. Però ella té altres plans. Per què creus que Vaiana es rebel·la contra el seu pare? Creus que fa bé?

 

  • Què diferencia la Vaiana d'altres personatges femenins de pel·lícules de dibuixos animats que coneguis? T'agraden més els personatges com Vaiana o prefereixes una princesa més tradicional? Fes un llistat de protagonistes de pel·lícules que coneguis. Després compta els masculins i els femenins. Surten en la mateixa proporció? Per què?
     
  • Et sorprèn que no hi hagi cap història d'amor entre els personatges? Per què?

 

  • Observa l'evolució de relació entre Vaiana i el semidéu Maui. Com és al començament i com se'ns mostra al final del film? Explica un dels moments clau on la relació canvia.
     
  • La pel·lícula està ambientada fa dos mil anys a les illes del sud del Pacífic. Els directors van viatjar allà per investigar i fer el film el més realista possible. Imagina que ets director de cinema i que per fer una pel·lícula ambientada a la Xina, viatges allà. Explica què faries. En quines coses et fixaries (menjar, roba, costums...)? Llista'n 10 i explica com ho aconseguiries.
     
  • Busca el nom de la persona que s'ocupa de l'ambientació en un film. Descriu com és la seva feina.

 

  • Quina relació tenen els personatges amb la natura? Què ens diu la pel·lícula sobre com hauria de ser la relació amb el nostre entorn natural?
     
  • Vaiana és una pel·lícula d'animació. Investiga quines són les tècniques més utilitzades en cinema d'animació, i busca una anècdota o fet curiós en relació a la realització de la pel·lícula Vaiana.
     
  • Pel que fa a la banda sonora d'una pel·lícula, com creus que es fa? S'escullen cançons que ja existeixen o se'n componen de noves? Creus que es fa abans de fer la pel·lícula o després? Creus que és possible que una cançó inspiri tota una pel·lícula? Per què?

 

 

Completeu el vostre visionat

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Bernal, David. Vaiana. “Cinemanía”, núm. 256 (enero 2017), pàg. 49.
  • Fernández Valentí, Tomás. Vaiana: el viaje de la navegante. "Imágenes de actualidad", núm. 375 (enero 2017), pàg. 109.
  • McLean, Tom. A Voyage of the Heart. “Animation Magazine”, núm. 266 (Jan. 2017), pàg. 16-19.
  • Morato, Roberto. Tierra y libertad. “Dirigido por”, núm. 472 (dic. 2016), pàg. 36.
  • Rizov, Vadim. Moana. “Sight & Sound”, vol. XXVII, núm. 2 (Feb. 2017), pàg. 82.
  • Vaiana (Moana)(DVD). [Madrid]: Disney, [2017].

 

Vaiana, una jove apassionada i intrèpida que sent un fort vincle amb el mar, és la filla adolescent del cap d'una tribu que habita a les illes del Pacífic Sud. Ella està disposada a resoldre el misteri sobre els seus avantpassats.

Seguint el consell de la seva àvia, la jove decideix saltar-se la prohibició del seu pare de romandre a l'illa, i es llança als confins de l'Oceà en companyia de la seva mascota, un maldestre gall de nom Heihei. En el seu camí es trobaran amb Maui, un semidéu que compta amb un ham màgic, que li dona l'habilitat de canviar de forma. Junts viuran una gran aventura en la qual s'enfrontaran a ferotges criatures en una missió gairebé impossible que els portarà a creuar el mar obert, trobant al seu pas molta acció, enormes animals marins, submons sorprenents i cultures antigues.

 

Dissabte 30 de desembre - 17.00 h

Diumenge 31 de desembre - 17.00 h