Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)

A tiro limpio

Fitxa tècnica

Direcció Francisco Pérez-Dolz
Guió Miguel Cussó, Francisco Pérez-Dolz i José María Ricarte
Música Francisco Martínez Tudó
Fotografia Francisco Marín
Interpretació José Suárez, Luis Peña, Carlos Otero, Joaquín Navales, Gustavo Re, Carolina Jiménez, María Julia Díaz, Juan Velilla, Pedro Gil, María Francés
Producció Espanya
Any 1963

Temes clau

-Cinema policíac - Cinema negre - Barcelona - Atracadors - Gàngsters - Violència - Anys 60

 

La crítica diu

Un dels aspectes més difícils de la direcció cinematogràfica és establir la distància exacta de la càmera a l’objecte. En moltes pel·lícules, sobretot si es tracta de primeres cintes, trobem que la càmera es troba massa lluny del que passa, com si el director tingués por que l’acció se li escapés fora de pantalla. En altres casos, hi som tan a prop que l’acció és angoixant, sense voler-ho ser. A tiro limpio mostra que Pérez-Dolz té aquest sentit de la mida extremament desenvolupat; és difícil trobar un altre film espanyol en què les distàncies entre nosaltres i el que veiem siguin tan mesurades i precises. Això és el que fa que A tiro limpio sigui una pel·lícula tan harmònica.

Alberich, Ferran. Paco Pérez-Dolz: el camí de l’ofici. Barcelona: Institut Català de les Indústries Culturals : Pòrtic, 2007.

 

Proposta d'activitats

2on cicle d'ESO i Batxillerat/CF

  • La pel·lícula està rodada a Barcelona. Quins escenaris hi pots identificar (el port, la Catedral, el metro...) i quines diferències hi veus amb les mateixes localitzacions avui en dia? Quina sensació vol transmetre el director en rodar moltes de les escenes a escenaris exteriors?
  • Observa l’ús del català al film. Només l’utilitza un personatge i en un context determinat. Per què?
  • El so i la música diegètica al cinema respon a tots aquells sons que formen part de la història narrada. Per exemple, si algun dels personatges està escoltant la ràdio, el so resultant és anomenat diegètic. Busca exemples a la pel·lícula: música de sardanes a la plaça de la catedral, retransmissió de partit de futbol per la ràdio...
  • Busca altres pel·lícules del gènere anomenat “cinema negre barceloní”. Per què creus que estava de moda als anys 60?

Completeu el vostre visionat

- A tiro limpio (DVD). [Barcelona]: Manga Films, DL 2009.

- Alberich, Ferran. Paco Pérez-Dolz: el camí de l’ofici. Barcelona: Institut Català de les Indústries Culturals : Pòrtic, 2007.

- Balagué, Carles. A tiro limpio. “Dirigido por”, núm. 400 (mayo 2010), pàg. 76.

- Freixas, Ramón. A tiro limpio. “Dirigido por”, núm. 342 (feb. 2005), pàg. 82.

- Navarro, Antonio José. "A tiro limpio": un clásico del cine negro español. “Dirigido por”, núm. 390 (jun. 2009), pàg. 82-83.

- Sánchez Barba, Francesc. Brumas del franquismo: el auge del cine negro español (1950-1965). Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona, cop. 2007.

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Una història construïda a l'entorn de les tempestuoses relacions entre els membres d'una banda d'atracadors que té Barcelona com a escenari clarament recognoscible.

És el primer llargmetratge de Pérez-Dolz, una producció de Balcázar inspirada inicialment en les figures dels dos maquis catalans Quico Sabaté i Josep Lluís Facerias. Marcat per un pressupost baix i una certa autocensura, el film és un dels màxims exponents del cinema policíac barceloní, sobretot per la utilització dels exteriors, que li atorguen verisme, i el retrat social dels seus personatges.

Dijous 26 de març - 17.00 h