Dossier Film (INCLÒS A Espectres de la guerra)

Tender Comrade

Compañero de mi vida

Fitxa tècnica

Direcció Edward Dmytryk
Guió Dalton Trumbo
Música C. Bakaleinikoff
Fotografia Russell Metty
Interpretació Ginger Rogers, Robert Ryan, Ruth Hussey, Patricia Collinge
Producció Estats Units
Any 1943

Bibliografia

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

- Cook, Bruce. Dalton Trumbo. Barcelona: Navona, 2015. Pàg. 207-208.

- Koppes, Clayton R. ; Koppes, Clayton R. Hollywood goes to war: how politics, profits, and propaganda shaped world war II movies. London: I.B. Tauris, 1988. Pàg. 165-167.

- Latorre, José María. Compañero de mi vida. “Dirigido por”, núm. 374 (enero 2008), pàg. 91-92.

- Tender comrade. En Coma, Javier. Aquella guerra desde aquel Hollywood: 100 películas memorables sobre la segunda guerra mundial. Madrid: Alianza, cop. 1998. Pàg. 220-222.

- Tender Comrade. En Dickens, Homer. The Films of Ginger Rogers. Secaucus, N. J.: Citadel Press, [1975]. Pàg. 182-183.

 

 

 

Una fortalesa inexpugnable: la llar americana

 

Per tal d’oferir una contrapartida al extraordinari empoderament nacional de la força de treball femenina, els melodrames més destacats que va produir Hollywood durant la Segona Guerra Mundial presenten una contra-figura del paper de la dona que participa del esforç bèl·lic fent de mestressa de casa. Aquestes pel·lícules eren ben diferents dels breus documentals que va produir el Departament de Guerra. Buscaven l’empatia del públic femení i arrancar-li el plor mostrant com aquestes mestresses de casa s’autosacrificaven de manera que no tenia res a veure amb com vivien en realitat l’esforç de guerra. A la pantalla l’espai domèstic –que la incorporació al treball obligava a abandonar- es va transformar en un lloc de resistència constant i de solidaritat incondicional encara que, degut a les circumstancies –l’home es trobava al front- els personatges que composaven ara la família eren a vegades el fruit de una reunió propiciada per l’atzar. Per exemple el guió que va escriure David Selznick per Since You Went Away resitua la força vital del país a la residència del capità Tim Hilton. I el film arranca amb un missatge escrit sobreimprès damunt de la imatge d’una típica casa de ciutat petita en un vespre plujós: Aquesta és la història d’un Fortalesa invencible: la llar americana...1943”

 

 

En un sentit ampli la mítica llar americana equival a la nació, a un lloc estimat al que es pertany i del que compartim els valors culturals. I és la dona qui defensa sense armes aquesta pàtria. Aquest espai domèstic es objecte d’una doble articulació doncs per una banda s’evoca com a record, per el que ha estat, i per altre es mostra en el present i sabent que el seu futur serà forçosament diferent. Es el que succeeix a Tender Comrade on la Jo (Ginger Rogers) convenç a tres companyes de treball de la Douglas Aicraft Factory per llogar una casa plegades i contractar un refugiat europeu per que s’ocupi de les tasques domèstiques.

 

 

Bronfen, Elisabeth. Specters of War: Hollywood's Engagement with Military Conflict. New Brunswick: Rutgers University Press, 2012.