Dossier Film (INCLÒS A Aula de Cinema 2025/2026)

Revolta a les aules | Zéro de conduite + Rentrée des classes

Introducció

“Han declarat la guerra! A baix els professors, a baix els càstigs! Visca la revolució!”, proclamen els estudiants. Amb una creativitat prodigiosa i amb el mateix esperit entremaliat dels infants, a Zéro de conduite, Jean Vigo converteix les seves malifetes en una rebel·lió contra l’autoritat. 

Rozier en recull el testimoni a les portes de la Nouvelle Vague amb Rentrée des classes, traçant un diàleg entre dues mirades lúdiques i radicals sobre la infància, en què la desobediència i la imaginació esdevenen actes de llibertat.

Fitxa tècnica Zéro de conduite

Direcció - Jean Vigo 

Guió - Jean Vigo 

Música - Maurice Jaubert 

Fotografia - Boris Kaufman   

Interpretació - Louis Lefebvre, Gilbert Pruchon, Gérard de Bédarieux, Constantin Goldstein Kehler, Jean Dasté, Robert le Flon.  

Producció - França 

Any - 1933 

Fitxa tècnica Rentrée des classes

Direcció - Jacques Rozier 

Guió - Michèle O'Glor, Jacques Rozier 

Música - Darius Milhaud 

Fotografia - René Mathelin 

Interpretació - René Boglio, Marius Sumian 

Producció - França 

Any - 1956 

La crítica diu - Zéro de conduite

Zéro de Conduite és alhora una obra polititzada sobre l'opressió i l'alliberament i una pel·lícula personal que utilitza la memòria com a mitjà per desenterrar un estat de ser. [...] La representació molt autèntica de l'adolescència de la pel·lícula –aquest pont entre la infància i la vida adulta que és un període volàtil on hom troba la seva identitat, el seu cos i una veu personal– serveix per a una afirmació més àmplia sobre la conformitat social i la llibertat.. [...] El compromís de Vigo de rebutjar el que es considera una socialització reeixida i la seva celebració de l'energia sublimada i suprimida al llarg del camí forma el cor de la pel·lícula. [...] 
 
El que distingeix Zéro de Conduite és l'optimisme de Vigo, i l'afirmació de la humanitat de, la idea que sempre es pot treure el millor d'una mala situació. El dormitori pot ser un lloc de confinament, però també un lloc on els nois poden meravellar-se [...] o on esclata i s'inaugura la primera fase de la rebel·lió. Mèrit de Vigo és que les línies no es tracen entre adults (el personal) i nens (l'alumnat), sinó entre valors —conformitat— i instint i creativitat. [...] 
 
La iniciació de la rebel·lió és una de les seqüències més extraordinàries de la història del cinema – està precedida per la lectura del manifest: ‘És la guerra! A baix amb l'escola! A baix amb els professors! A baix amb el càstig! Aixeca't amb nosaltres! Llibertat o mort! Vivre la révolte!» La combinació de l'alegria èxtatica del noi mentre marxa en la seva processó, Caussat assegut en una cadira portada a collit mentre la seva camisa de nit s'enlaira i deixa al descobert el seu cos nu, la mise-en-scène impregnada de plomes volant, tot en moviment lent amb l'acompanyament de la meravellosa partitura de Jaubert [...], crea una surrealitat, una barreja de fantasia i realitat que deixa sense alè. [...]  
 
 
La pel·lícula [...] sovint està rodada des de la distància, des d'angles molt elevats, o en plans mitjans i llargs, [amb] l'ús de redoblaments de tambor, que permeten una perspectiva que es deslliga i comenta sobre la narrativa, mentre presenta el seu argument per a la necessitat d'una revolució dins del sistema social. Al mateix temps, el film de Vigo inclou escenes màgiques que, com Huguet, desafien el món ‘racional’ i reflecteixen una comprensió completa de l’interior de la naturalesa de l'adolescència: la barreja de sensibilitat exacerbada, l'humor ampli, la defensa d'altres inadaptats i inconformistes, la necessitat d'expressió física, de soroll, de joc. 

Jacobowitz, Florence. Zéro de Conduite. Radical cinema. A: Cineaction. 2005. Núm. 67, p. 3-5. 

La crítica diu - Rentrée des classes

Tot i penjar d'un fil, el cinema de Rozier va trobar la seva fórmula poètica a Rentrée des classes. [...] A partir d'aquest relat de faltes escolars, el cineasta ha creat no només una comèdia encantadora sobre un petit malvat – el petit René, que fuig el primer dia d'escola – que posa en pànic tota l'autoritat en transformar la seva escola en un pati de jocs màgic. La llarga seqüència inicial de la pel·lícula, en què en René llança la seva motxilla des d'un pont i després puja riu amunt, és una de les seqüències més meravelloses que ha rodat mai Rozier: d'una recerca a una altra (la motxilla, una serp d'aigua, un simple bany de llum), d'un ajornament a un altre, la història es desenvolupa en una mena d'hipnosi poètica, evocant tant un retorn sublim a l'impressionisme del cinema francès de l'època (el fantasma de Vigo i la música de Darius Milhaud) com l'oda a l'escapisme dels primers poemes de Rimbaud (Sensation). De tornada a l'aula, la pel·lícula s'atura de nou, orquestrant una revolta calmada i alegre (la broma meticulosament preparada amb la serp d'aigua) que anuncia el següent projecte cinematogràfic de Rozier: la crida al desordre i la recerca d'una continuïtat caòtica, on els accidents no són només una amenaça constant, sinó que s'esperen, s'esperen amb il·lusió i es reben com una benedicció. Fins a l'apoteosi de l'última cursa dels nens pels carrers, Rentrée des classes dissipa tota la nostàlgia en favor d'una cançó d'amor al ple poder llibertari de la infància: Rimbaud, Vigo i la joventut sempre redescoberta de tota l'obra de Rozier. 

Malausa, Vincent. Rentrée des classes (1955). A: Cahiers du Cinéma, jul-ago 2023. Núm. 800, p. 108. 

Bibliografia 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema 

Brotto, Denis. Jean Vigo : obra completa. Milano : Mimesis, [2018] 

Gomes, P. E. Salles. Jean Vigo. London : Faber and Faber, 1998. 

Hodsdon, B. Zéro de conduite. A: Senses of Cinema. 2013. Núm. 69, [Web n.p.]. 

Jacobowitz, F. ZÉRO DE CONDUITE: Radical cinema. A: Cineaction. Toronto: 2005. Núm. 67, p. 3-5. ISSN 08269866 

Merino, I. "Je vous dis merde". A propósito de la influencia de la película libre: Zéro de conduite. A: Archivos De La Filmoteca. València: 2006. Núm. 52, p. 76-85, 187. ISSN 02146606. 

Pelletier, Benjamin. Jacques Rozier: le marginal décontracté. A: 24 Images, Canada: sept. 2024. Núm. 212, p. 108-113. ISSN 0707-9389. 

Viota, Paulino. La alquimia del cine. A: Archivos de la Filmoteca. València: jun-ago 1989. Núm. 2, p. 58-68. ISSN 02146606