Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic )
Resulta difícil tractar de comentar en un grapat limitat de línies les excel•lències d'una pel•lícula com la que ens ocupa. L'únic resum digne que se m'acut es redueix a dues paraules: Obra Mestra. Però si cal estendre's una mica més, sense la possibilitat d'escriure un tractat, la cosa pot convertir-se en una orgiàstica -i malgrat això, insuficient- acumulació d'adjectius superlatius i/o socorregudes referències que puguin donar alguna pista de forma concisa... Amb influències pictòriques que inclouen l'Expressionisme Alemany, la extravagància visual del Dr. Seuss, la inspiració macabra de les il•lustracions d'Edward Gorey, la caricaturesca vena negra de Charles Addams, i fins i tot la distorsió plàstica d'un Van Gogh, Pesadilla antes de Navidad de Tim Burton conjuga el ritme i qualitats del musical clàssic americà -i incommensurable és el superlatiu digne d'aquesta partitura, obra magna de Danny Elfman- amb l'esperit del conte de fades centreeuropeu; un esperit gòtic que es posa del costat del món fosc, i es gaudeix a fons amb la seva assortida galeria d'éssers luctuosos...
Però per sobre de tot, Pesadilla antes de Navidad és un visionari festival d'animació únic en el seu gènere, i un espectacle sorprenent sense comparació en la història del cinema. Recupera la vella tècnica de la stop motion, -això és, animació de ninots fotograma a fotograma-, que és un art carregat d'un estrany lirisme; no solament pel seu profund arrelament en la memòria cinèfila (gràcies al stop motion), el pioner Willis O'Brien va insuflar vida a l'entranyable King Kong, el gran Ray Harryhausen va portar des de l'espai, la prehistòria i la mitologia a desenes i desenes d'inoblidables criatures, o el mestre Jiri Tnka va recrear les seves bellíssimes llegendes txeques sinó perquè, quan està assolit, desprèn un halo de màgia inigualable, un rar encanteri capaç de transportar-nos a un univers fantàstic i fer-nos creure en ell amb vehemència.
Monzón, Daniel. Pesadilla antes de Navidad. "Fotogramas", núm. 1814 (dic. 1994), pàg. 12.
CS, ESO i Batxillerat/CF
Busqueu informació sobre aquesta tècnica i valoreu la seva complexitat i dificultat per crear una pel·lícula de 75 minuts de durada.
Quines diferències trobeu respecte als tradicionals contes de Nadal?
Quins en diferencieu?
- Marcos Arza, Marcos. Tim Burton. Madrid: Cátedra, 2013
- Monzón, Daniel. Pesadilla antes de Navidad. "Fotogramas", núm. 1814 (dic. 1994), pàg. 12.
- Parrondo, Ángel. Tim Burton: Halloween ha sido siempre la noche más divertida del año. “Dirigido por”, núm. 230 (dic. 1994), pàg. 14-19.
- Pesadilla antes de Navidad (Nightmare Before Christmas)(BR). [Madrid]: Walt Disney Company, DL 2008.
- Sala, Ángel. Pesadilla antes de Navidad. “Imágenes de actualidad”, núm. 132 (dic. 1994), pàg. 82-85.
- Solaz Frasquet, Lucía. Pesadilla antes de Navidad: Tim Burton 1993. Valencia: Nau llibres ; Barcelona: Octaedro, DL 2001.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Joies de l'animació contemporània |
El fantástico Mr. Fox |
Jack Skellington és el "rei carbassa" del poble Halloween, on es prepara cada any la celebració del dia dels difunts per al món mortal. Jack està cansat d'haver de preparar cada any la mateixa festivitat i desitja trobar alguna cosa més. L'oportunitat se li presenta quan descobreix, per casualitat, el Nadal. Tot i que es queda fascinat, decideix millorar-la. No obstant això, la seva visió d’aquesta festivitat és totalment contrària a l'esperit nadalenc. Els seus plans inclouen el segrest de Santa Claus i la introducció de canvis bastant macabres. Només la seva núvia, la Sally, és conscient de l'error que està cometent.