Dossier Film (INCLÒS A Aula de Cinema 2024/2025)

Nuevo cine español | Los golfos

Introducció

Nuevo cine español

El debut de Carlos Saura a Los Golfos és aquesta història d’un grup d’amics dels suburbis de Madrid que decideixen fer un seguit d’atracaments per tal de reunir els diners necessaris per permetre que un d’ells debuti com a torero.

Fitxa tècnica

Direcció:  Carlos Saura 

Guió: Carlos Saura, Mario Camus, Daniel Sueiro 

Música: Antonio Ramírez Ángel, José Pagán 

Fotografia: Juan Julio Baena 

Interpretació: Manuel Zarzo, Luis Marín, Óscar Cruz, Juanjo Losada, Rafael Vargas, Ramón Rubio, María Mayer 

Producció: Espanya 

Any: 1960 

La crítica diu

Aquesta pel·lícula, primera en la filmografia de Carlos Saura, va recollir, transformant-les, les maneres i modes del neorealisme italià. Encara que va representar Espanya al festival de Cannes de 1960, va tenir menys sort en el mercat interior, ja que la censura, que havia expressat els seus retrets inicials al guió, va suprimir deu minuts de cinta i va retardar [...] l'estrena, que es va dur a terme al nostre país amb dos anys de retard. 

Com definiria més tard el mateix director, [...] la pel·lícula és una mostra de la lluita per la supervivència i relata l'enfrontament d'un grup de nois amb una societat que els ha abandonat als seus impulsos primaris. La història narra els esforços d'una colla de joves madrilenys per ajudar un amic seu que desitja ser torero. Excepte Manuel Zarzo, tots els altres intèrprets no eren professionals. La pel·lícula es va rodar totalment en escenaris naturals i fins i tot es va utilitzar en algunes seqüències [...] la càmera oculta. 

Encara que molt allunyada del cinema actual, “Los golfos” conserva l'espontaneïtat i la frescor d'una “òpera prima”. 

Ruiz, Jesús. “Los golfos”. A: El Correo Catalán. 9 d’agost de 1985. 

 

Bibliografia

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema 

Bartholomew, Gail. The development of Carlos Saura. A: Journal of Film and Video (ARCHIVE). 3a edició, Englewood: University Film and Video Association, 1983. Vol. 35, pàgines 15-33. ISSN: 07424671. 

Bloch-Robin, Marianne. L’évolution de la musique dans l’oeuvre de fiction : une utilisation variée de la musique. A: Bloch-Robin, Marianne. Carlos Saura. Paroles et musique au cinéma. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, 2018, pàgines 32-37. ISBN: 978-2-7574-2362-2. 

Cohn, Bernard. Entretien avec carlos saura. A: Positif. París: Positif Editions, 1974. Núm. 159, pàgines 27-33. ISSN: 00484911. 

Los Golfos (The Hooligans). A: Monthly Film Bulletin. Londres: British Film Institute, 1961. Vol. 28, núm. 324, pàgina 139. ISSN: 0027-0407. 

Ruppe, Sebastian. Los golfos (1959), Carlos Saura erster Spielfilm. A: Ruppe, Sebastian. Carlos Saura uns das spanische Kino. Zeitkritik im Film: Untersuchungen zu Los golfos (1959) und Deprisa, deprisa (1980). Berlín: Tranvía Kino, 1999, vol. 2, pàgines 41-75. ISBN: 3-925867-34-1.