Dossier Film (INCLÒS A Aula de cinema 2019/2020)

Ninjô kami fûsen

Fitxa tècnica

Direcció

 Sadao Yamanka

Guió

Shintarô Mimura

Música

Tadashi Ota

Fotografia

Akira Mimura

Interpretació

Chojuro Kawarasaki, Kanemon Nakamura, Tsuruzo Nakamura, Choemon Bando, Sukezo Sukedakaya, Daisuke Katô

Producció

Japó

Any

1937

La crítica diu

The complete (existing) films of Sadao Yamanaka:

La història de Sadao Yamanaka és tràgica. A finals dels anys 20 i principis dels 30, es va fer prou famós a Japó com a guionista i va començar a dirigir ràpidament a principis dels 30. En els següents anys va dirigir la sorprenent xifra de 22 pel·lícules i es va fer molt conegut i respectat al seu país. Tanmateix, el 1937 va marxar a la guerra i va morir de disenteria l’any següent amb només 28 anys. Malgrat haver estat admirat al seu país d’origen, la majoria de les seves pel·lícules s’havien perdut (moltes durant la guerra, sens dubte). Als anys 30, el cinema japonès encara no havia cridat l’atenció d’Occident, per tant, aquí era poc conegut. Els darrers deu anys la seva obra s’ha començat a reconèixer a tot el món.

Humanitat i globus de paper és una pel·lícula excel·lent que és molt fosca i desoladora al final, però està bellament feta i és un gran testimoni per al director que tristament va morir massa aviat. Si hagués viscut més anys i treballat en la indústria, Yamanaka podria haver-se convertit fàcilment en un respectat mestre com els seus contemporanis Ozu i Mizoguchi.

Brook, David. The complete (existing) films of Sadao Yamanaka. Blueprint Review (maig 2013)

 

HUMANIDAD Y GLOBOS DE PAPEL [NINJO KAMI FUSEN] (1937) DE SADAO YAMANAKA:

Una de les característiques que més m'agraden de cinema de directors com Hiroshi Shimizu, Yasujiro Ozu o Yamanaka és el tractament que li donen a les seves històries, el to aparentment modest i lleuger que pot portar a l'engany. I és que, darrera d'aquests arguments que eviten grans conflictes, s'amaguen reflexions o idees més profundes, però sense arribar mai a fer-les explícites, sinó de forma més subtil i poètica deixant que sigui l'espectador el que hagi de llegir més enllà. Aconsegueixen una cosa tan summament complexa com fer de la senzillesa una via a la reflexió, d'emocionar amb molt poc, sense necessitat de fer èmfasi en el drama, sinó més aviat sent molt curós amb la construcció dels personatges. Són pel·lícules en què sovint és tan important el que veiem com el que s'omet i hem de sobreentendre.

Guillermo Triguero 'HUMANIDAD Y GLOBOS DE PAPEL [NINJO KAMI FUSEN] (1937) DE SADAO YAMANAKA'. A: El gabinete del Dr. Mabuse [en línia]. Espanya: 9 de novembre de 2017. [consulta: 4 de desembre de 2019]. Disponible a: <https://elgabinetedeldoctormabuse.com/2017/11/09/humanidad-y-globos-de-papel-ninjo-kami-fusen-1937-de-sadao-yamanaka/>

Bibliografia

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

Herrero Herrero, Miguel. Cine japonés. Sax, Alicante : Cinestesia, 2018.

Fernández Cuenca, Carlos. Imágenes del cine japonés. San Sebastián : Festival Internacional del Cine, 1961.

Tápiz, José María. La Historia a través del cine : China y Japón en el siglo XX. [Bilbao] : Universidad del País Vasco, Servicio Editorial, DL 2008.