Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)
L’arquitectura visionària de Metropolis (Fritz Lang, 1927), ha exercit una notable influència en la història del cinema (molta més, sens dubte, que Blade Runner [Ridley Scott, 1982], pel·lícula de mítica forçada), és una obra eminentment visual: l’al·lucinant rellotge que només marca les deu hores de la jornada laboral, les coreografies pròpies dels obrers treballant en les entranyes de la terra, les simetries que provoquen les entrades i sortides de la fàbrica de cada grup, el moviment cadenciós del robot, els contrastos de dos espais concebuts de la mateixa manera opressiva que la sala de màquina del subsòl i els jardins eterns de Metròpolis, la dansa dels avions sobre la ciutat, les figures que formen els milers d’extres en l’evocació de la Torre de Babel, la utilització de la llum de la llanterna quan Rotwang (Rudolf Klein-Rogge) segresta a Maria (Brigitte Helm) a les grutes, la multitud de nens intentant pujar a l’emplaçament del gong mentre l’aigua inunda el carrer, la nova Maria encorbant-se com si fos el geperut de Notre Dame, les visions demoníaques del déu Moloch que té Freder (Gustav Fröhlich) quan esclaten diverses canonades de la fàbrica, l’aparença sinistrament noctàmbula del barri alegre de Yoshiwara, o l’analogia entre la imatge abans citada dels nens amb les mans alçades intentant salvar-se de la inundació i la dels homes del cabaret victorejant al robot amb faccions de la virginal Maria.
Aquesta imaginativa concepció estètica, que òbviament es deu tant a la fèrtil imaginació de Lang com a la feina del seu habitual equip de decoradors, la creativa il·luminació de Freund i Rittau i la qualitat dels efectes especials d’Eugene Schüffan, no funciona en paral·lel amb el mateix substrat temàtic del film, com en diverses ocasions s’ha apuntat. La relació entre John Fredersen (Alfred Abel) i el científic Rotwang pertorbada per l’amor que aquest últim sentia cap a l’esposa de l’amo de la ciutat, morta al donar a llum a Freder (que proporciona a la pel·lícula la densitat d’alguns temes languians com la culpabilitat, la venjança i la bogeria), o l’assumit cristianisme que s’apodera de la iconografia del film (els mítings de Maria es realitzen a les catacumbes amb decorats de creus) flueixen harmoniosament amb aquella divisió arquitectònica de la ciutat o les visions al·lucinants que per unes o altres raons pateixen els personatges.
Però allò que indubtablement no funciona, i no només perquè Lang ja no s’ho cregués en el moment de rodar-ho (ho atribuïa a Von Harbou, però es feia tan responsable com ella per haver-ho realitzat), és la visió ingènua de l’aproximació entre el capitalista i l’obrer, entre la ment i les mans, a través del fill del primer que ha entès els problemes del segon, és a dir, el cor. Lang demostra llavors que el seu tractament del tema manca de fonament ideològic concret, per molt que la seva textura aparent sigui humanista, i frega l’abstracció d’anteriors i futurs treballs. Pot ser que si s’hagués decidit a posar a la pel·lícula algunes idees límit que va rebutjar durant el rodatge, com una batalla entre la ciència moderna i la màgia ocultista representada per imatges distorsionades de ponts destruïts i esglésies gòtiques de les quals sortien fantasmes i esperits demoníacs, o sobretot, la marxa del jove Freder cap a les estrelles després de solucionar les seves enemistats socials, Metropolis no respiraria avui aquesta sensació entre innocent i maquinal sobre un futur voraçment imperfecte. Potser el film és el que Fiedra Grafe defineix com “un prodigi d’arquitectura fantàstica animada, un malson de constructor de cèl·lules plenes de fum on l’aigua salpica l’asfalt com si fos sang pels porus”.
Casas, Quim. Fritz Lang. Madrid: Cátedra, cop. 1991.
3er i 4t d'ESO i Batxillerat/CF
Bertolt Brecht –Arnold Schönberg – El tigre – La metamorfosis – Franz Kafka
F.W. Murnau – Nosferatu- Ópera de cuatro chavos – Franz Marc – Pierrot Lunaire
https://elpais.com/cultura/2008/07/03/actualidad/1215036004_850215.html
Nitrat de cel·lulosa - Acetat de cel·lulosa – Polièster – Digital
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
Metròpolis presenta una gran ciutat del futur on la societat es troba dividida en dos grups: una elit de propietaris i pensadors, que viuen a la superfície, i dediquen el seu temps a l’oci i la contemplació, i els obrers, que treballen sense descans en condicions dramàtiques al subsol. Un dia Freder, el fill de Johhan Fredersen, qui controla la ciutat, descobreix les dures circumstàncies en les quals es troben els obrers i demana al seu pare que millori les seves condicions de feina, al temps que li adverteix que els treballadors podrien rebel·lar-se contra ell.