Dossier Film (INCLÒS A Aula de Cinema 2024/2025)

La terra de les dones | Babi riazanskie

Les dones de Riazan

Introducció

La terra de les dones

Expressió etnogràfica de la Rússia rural de principis del segle XX, Babi riazanskie és, també, un melodrama feminista pioner a la Unió Soviètica.

Amb el rerefons de la guerra, les dones esdevenen essencials en la cohesió laboral, social i emocional de la seva comunitat

Fitxa tècnica

Direcció 

Olga Preobrazhenskaya - Ivan Pravov

Guió

Boris Altshuler – Olga Vishnevskaya

Fotografia

Konstantin Kusnetzov

Producció

URSS

Any

1927

La crítica diu

Bryher diu de Babi riazanskie (Dones de Riazan) “la pel·lícula més moral que he vist”. Les tràgiques complicacions d'aquest relat camperol sobre el desig d'un pare respecte la núvia del seu fill haurien satisfet a Eugene O’Neil, i l'esperança del canvi social suggerit pel final era bastant realista com per a complaure a qualsevol comitè d'inspecció, malgrat estar “completament desproveït de propaganda” com ho assenyala Bryher. L'artificial del seu tema no correspon (potser afortunadament) a una falsedat equivalent en el tractament cinematogràfic. És una de les millors produccions d'un relat fet a la manera de les pel·lícules prerevolucionàries, que depenien completament de la força d'una trama simple però acurada [...] i a una interpretació convincent. Qualsevol que hagi estat el que va tenir la decisió d'impregnar tota la pel·lícula de les tradicions populars del districte de Riazan va contribuir en gran mesura a aquest magnífic exemple de l'exotisme rural rus. La bellesa del lloc i el sentit d'aire lliure, posats de manifest àmpliament per la neta fotografia de Konstantin Kuznetsov, és un element que es trobava poques vegades entre els antecessors prerevolucionaris d'aquesta pel·lícula. 

Leyda, Jay. Kino: Historia del cine ruso y soviético. Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1965. Pg. 284. 

Bibliografia

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema 

Bryher. Chapter VI: The Sociological Film, I. A Film Problems of Soviet Russia. Territet: Pool, 1929. Pp. 85-90. [Consultable a: Film Problems Of Soviet Russia : Bryher : Free Download, Borrow, and Streaming : Internet Archive ]  

Cousins, Mark. (2018) Women make film: una nueva road movie a lo largo de la historia del cine [serie documental en DVD]. Barcelona: Cameo, 2020.  

Ford, Charles. Olga Preobrajenskaïa et “Le Village du Peche”. A Femmes cinéastes ou le triomphe de la volonté. Paris: Editions Denoël, 1972. Pp 51-58. 

Lébedev, Nikolàj. Il cinema muto sovietico. Torino: Giulio Einaudi editore, 1962. Pp. 320-323. 

Leyda, Jay. Kino: Historia del cine ruso y soviético. Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1965. Pg. 284. 

Selva Masoliver, Marta; SOLÀ ARGUIMBAU, Anna. Un trajecte pels feminismes fílmics. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 2022. Pg. 158. ISBN 978-84-9156-394-5 

Youngblood, Denise J. Soviet Cinema in the silent Era, 1918-1935. Austin: First University of Texas Press Edition, 1991. Pp. 150-151, 156.