Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)

La poma

Sib

Fitxa tècnica

Direcció Samira Makhmalbaf
Guió Mohsen Makhmalbaf, Samira Makhmalbaf
Música Philippe Sarde
Fotografia Mohamad Ahmadi, Ebrahim Ghafori
Interpretació Massumeh Naderi, Zahra Naderi, Ghorbanali Naderi, Azizeh Muhamadi, Zahra Saghrisaz
Producció Iran-França
Any 1997

Temes clau

 

Drets Humans – Religió – Drets de la Infància –  Dona a l’Islam –  Cinema iranià –  Feminisme – Dones directores –  Tècniques del documental

La crítica diu



D'acord, prové d'una família lligada al món del cinema i el seu pare Mohsen és un dels directors més importants de la història del cinema iranià. Però això no treu mèrit al bell debut de Samira Makhmalbaf, que va rodar La poma quan comptava només amb 17 anys. La jove cineasta es va aproximar amb extrema sensibilitat a una situació molt delicada: la reclusió a què sotmeten els seus pares dues germanes durant onze anys, un fet que els veïns denuncien als serveis socials.
 

La poma segueix els protagonistes realstot penetrant en un món tancat, amb una mare cega i un pare captaire que creu protegir les filles aïllant-del món. La fragilitat que demostren les germanes bessones el primer cop que surten al carrer posa la pell de gallina. Amb dificultats extremes per parlar i fins i tot per moure adequadament, les dues noies van prenent contacte amb el món exterior com una flor que ha estat tancada fins que s'obre a poc a poc amb la sortida del sol. Samira es va avançar a molts de les constants del cinema del canvi de segle, des de la hibridació entre documental i ficció fins a l'ús del vídeo per a produccions íntimes.
 

Iglesias, Eulàlia. Salir al mundo. Sensacine.

Proposta d'activitats

 

ESO i Batxillerat / CF

 

BLOC 1: Comprensió de la pel·lícula i la seva realització:
 

  • En un moment de la pel·lícula el pare de les nenes protagonistes afirma: “Déu ha fet la dona perquè es casi amb un home”. Què n’opines?
     
  • Com evolucionen les nenes protagonistes al llarg de la pel·lícula?
     
  • Què opines de les accions de l’assistent social?
     
  • Què consideres que vol denunciar la directora del film Samira Makhmalbaf amb aquesta pel·lícula?
     
  • Com creus  que la directora va aconseguir que la família de les nenes li deixés filmar?
     
  • Creus que aquesta pel·lícula és una ficció o un documental? O un híbrid entre ambdues? Per què?
     
  • Què simbolitza la poma al film?


Aquesta entrevista (en anglès) amb la directora de La poma, Samira Makhmalbaf et pot ajudar a contestar algunes de les preguntes anteriors. 

http://www.indiewire.com/1999/02/samira-makhmalbaf-god-and-satan-in-the-apple-82358/

Sib / La poma (Samira Majmalbaf, 1997)

 

BLOC 2: Context de la pel·lícula: la dona a l’Islam i el cinema iranià

  • Llegeix aquesta informació. Parla d’un moviment de dones a l’Iran que desafia l’obligació de portar vel amb protestes públiques contra aquesta norma. Què n’opines? Creus que aconseguiran que canviï la situació de la dona en aquest país islàmic?

http://www.lavanguardia.com/internacional/20180202/44466729658/iran-detiene-29-mujeres-quitarse-velo-protesta-teheran.html
 

  • Les directores cineastes són encara minoritàries al món del cinema, on predomina la mirada masculina, i més a l’Islam. Samira Makhmalbaf és una excepció. Va dirigir La poma amb només 17 anys. Després ha fet altres pel·lícules que han estat igualment premiades a festivals internacionals. Cerca quines són i quines són les seves temàtiques.
     
  • El cinema iranià és considerat un referent del cinema contemporani perquè ha donat en les darreres dècades títols que es caracteritzen per una gran creativitat i un fort compromís ètic i estètic. Cerca quins són els cineastes i les pel·lícules més destacades d’aquesta filmografia i com, en ocasions, han de desafiar la censura del règim dels aiatol·làs per poder difondre la seva feina.
     
  • Investiga sobre la història recent d’Iran. Quan es produeix la Revolució Islàmica? Què ha suposat per als drets de les dones i en general per als drets civils de la població?
     
  • Els Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya hem dedicat dos dossiers didàctics a dues pel·lícules vinculades a la temàtica i context de La poma: Persépolis i La Bicicleta Verde. Et convidem a que els facis una ullada per completar el vostre visionat (veure els enllaços més avall).

 

Completeu el vostre visionat

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

- La bicicleta verde (dossier didàctic):

- Persépolis (dossier didàctic):

- Rahbaran, Shiva. Iranian cinema uncensored : contemporary film-makers since the Islamic Revolution. London: I.B. Tauris, 2016.

- Santos, Clara Janneth. Cine iraní. Madrid: Icono 14, 2012. 

Els pares de Zahra i Massoumeh, dues germanes bessones de 12 anys, les mantenen tancades a casa seva, a Teheran, des del seu naixement, ja que consideren que les seves filles són “com flors que poden pansir-se amb el sol”. Els veïns denuncien la situació i l’Estat intervé perquè puguin sortir de casa. Quan les nenes travessen aquest llindar, descobreixen un nou món. 

 

Dijous 12 d’abril- 18.30h

Diumenge, 15 d’abril- 21.30h