Dossier Film (INCLÒS A Joc de miralls)

La migliore offerta

La mejor oferta

Fitxa tècnica

Direcció Giuseppe Tornatore
Guió Giuseppe Tornatore
Música Ennio Morricone
Fotografia Fabio Zamarion
Interpretació Geoffrey Rush, Jim Sturgess, Sylvia Hoeks, Donald Sutherland, Philip Jackson, Dermot Crowley, Liya Kebede, Kiruna Stamell
Producció Itàlia
Any 2013

La crítica diu

 

La migliore offerta vol ser un divertimento sobre allò veritable i allò fals, sobre allò autèntic i allò impostat. En l’art i en la vida. Tornatore, cineasta que ha demostrat en nombroses ocasions la seva solvència, planteja en la seva proposta un joc que té fins i tot les seves implicacions metacinematogràfiques, ja que una pel•lícula, per la seva pròpia essència, no pot ser altra cosa més que una còpia de l’original. El director marca les regles del joc des de l’inici: allò que es desplega a la pantalla és un thriller emocional a través de la relació d’un vell subhastador d’art, obsessiu i solitari, i una jove misteriosa que pretén vendre-li les peces heretades del seu pare.

 

 

Però La migliore offerta promet molt més del que ofereix. És ben cert que Geoffrey Rush realitza una interpretació sòlida i que Tornatore demostra que sap filmar amb elegància (a vegades, per la morositat i recreació de moltes seqüències, sembla que és aquesta precisament la causa que anima tota la pel•lícula), però la promesa del joc de miralls, el divertimento de la simulació,  s’ensorra molt aviat. La pregunta que es fa explícita en un moment (es poden falsejar els sentiments igual que es falsifiquen les obres d’art?) perden consistència davant d’un guió esbraonat. I és que allò que exigia un mecanisme de rellotgeria queda en una imitació i, com li succeeix a l’autòmat que fascina al protagonista del film (i llur reconstrucció és una metàfora del relat), a la cinta sembla faltar-li peces. Les cuidades imatges es mouen al ritme de la partitura d’Ennio Morricone: tot molt elegant, tot molt aristocràtic, però com a les millors còpies d’art –capaces de reproduir la tècnica fidelment- al film li falta ànima.


Álvarez Cedena, José L. La mejor oferta. “Caimán, cuadernos de cine”, núm. 18 (jul.-agosto 2013), pàg.54.

 

Bibliografia

 

- Álvarez Cedena, José L. La mejor oferta. “Caimán, cuadernos de cine”, núm. 18 (jul.-agosto 2013), pàg.54.

- Bruno, Marcello Walter. Il quadro che visse due volte. “Segnocinema”, vol. 33, núm. 180 (mar.-apr. 2013), pàg. 35.

- De Bernardinis, Flavio. La migliore offerta. “Segnocinema”, vol. 33, núm. 180 (mar.-apr. 2013), pàg. 34-35.

- Fernández, Fausto. La mejor oferta. “Fotogramas”, núm. 2037 (jul.- 2013), pàg. 14.

- Petrus, Anna. Tras los vestigios del clasicismo. “Dirigido por”, núm. 435 (jul.-agosto 2013), pàg. 34-35.

- Rodríguez, Hilario J. La mejor oferta. “Imágenes de actualidad”, núm. 337 (jul.-agosto 2013), pàg. 91.

- Vignati, Rinaldo. Il potere delle immagini. “Cineforum”, núm. 521 (genn.-febbr. 2013), pàg. 42-45.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema