Dossier Film (INCLÒS A Aula de Cinema 2024/2025)

Fer cinema políticament | De quelques événements sans signification

D'alguns esdeveniments sense significat

Introducció

De quelques événements sans signification, és un film-manifest avantguardista que va marcar una època per la seva radicalitat visual i l’esperit participatiu que va impulsar-ne la realització.

Restaurada per la Filmoteca de Catalunya, la pel·lícula reflexiona sobre el paper del cinema i dels artistes en un període d’opressió política al Marroc, on va ser totalment censurada. 

Fitxa tècnica

Direcció -  Mostafa Derkaoui 

Guió -  Mostafa Derkaoui 

Música - Noureddine Gounajjar 

Fotografia - Abdelkrim Derkaoui 

Interpretació - Nour Abdellatif, Salah Eddine Benmoussa, Mohamed Derham 

Producció -  Mostafa Derkaoui 

Any - 1974 

La crítica diu

A la seva tornada al Marroc, Derkaoui havia previst rodar un projecte documental que havia desenvolupat anteriorment, però el va rebutjar tan bon punt va constatar que, després de vuit anys d'absència a Polònia, es trobava molt distanciat de la realitat del seu país. En lloc d'això, va emprendre un camí que el portaria a De quelques évènements sans signification, que Mostafa Nissaboury analitzaria com a «invers» al cinema de ficció. «En una pel·lícula de ficció es “crea” una situació, en si mateixa prefabricada, que té una repercussió, uns vincles amb la realitat, però a posteriori. El recorregut invers, que consisteix a partir de la realitat, obre la possibilitat d'un cinema que podria aplicar-se a aclarir aquestes relacions, a fer-les més tangibles, perquè aquest cinema es converteixi en el veritable.»  
 
De quelques évènements sans signification adopta la forma d'una investigació, explora rostres, planteja preguntes i escolta les respostes. La càmera, sempre en moviment, s'acosta a personatges que no tenen una dimensió psicològica convencional. El muntatge els relaciona en una mena de coreografia que, com el John Cassavetes de Faces (1968), crea un determinat clima que conjuga la realitat amb la ficció. L'aparença de la pel·lícula de Derkaoui l'aproxima al documental, però la interferència de l'equip de cinema en aquesta suposada realitat, la distància a la manera de Brecht sota la complicitat de Godard, l'autor de referència de Derkaoui. L'equip cinematogràfic, liderat dins del film pel mateix realitzador, interroga a vianants, treballadors i clients d'un cafè per saber què és el que, segons ells, hauria de ser el cinema marroquí. Són preguntes similars a les que el mateix cineasta es planteja a la seva tornada de Polònia. Les respostes són diverses, des de la reivindicació d'un cinema compromès amb els problemes de la societat fins a la negació radical de l'existència d'un cinema nacional. «Com a públic, ens és difícil dir què cal fer», manifesta un, mentre que un altre respon: «Feu cinema, i després parlem». És una invitació a l'acció: de la teoria a la pràctica.  

 

Rosa Cardona, Léa Morin i Esteve Riambau a Journal of Film Preservation (octubre del 2018) 

Bibliografia

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema 

Armes, Roy, Bakrim, Mohammed, De Franceschi, Leonardo, et al. Las mil y una imágenes del cine marroquí (ed: Alberto Elena). Madrid: T&B, cop. 2007. 

Boughaba, Ahmed; Bouhmouch, Nadir; Elhaik, Tarek, et al. De quelques événements sans signification à reconstituer (ed: Léa Morin). París: Zamân Books, 2022 

Cardona, Rosa; Morin, Léa; Riambau, Esteve. “La recuperación de un significativo film marroquí: De quelques évènements sans signification (Mostafa Derkaoui, 1974)”. Journal of Film Preservation. 2018(99): 126-132. https://www.proquest.com/scholarly-journals/la-recuperación-de-un-significativo-film-marroquí/docview/2129409538/se-2

Limbrick Peter. Quelques événements sans signification à reconstituer. Journal of Film Preservation. 2024(110):164-166. https://www.proquest.com/scholarly-journals/quelques-événements-sans-signification-à/docview/3042123622/se-2