Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)
Al diccionari del cinema social, el drama de la immigració il·legal acostuma a incorporar unes altes dosis de maniqueisme i tremendisme. En aquest sentit, El Havre ens ve a demostrar que un altre cinema, i un altre món, són possibles: el veterà mestre finès Aki Kaurismäki, que aquí ens ensenya la seva cara més afable (la noblesa i l’honestedat es donen per descomptades), il·lumina un relat en què un grup d’humils i valents camarades de la Normandia francesa, una mena d’Equip A en versió Resistance, decideixen protegir a un noi africà que somia amb retrobar-se amb la seva mare a Londres.
A El Havre no hi ha lloc pels dilemes morals ni les truculències sentimentals. Hi ha una batalla urgent per batre’s: la solidaritat i la compassió reclamen fer-se un lloc en una realitat adormida, necessitada d’un curs accelerat d’humanisme. Amb aquest propòsit, Kaurismäki recorre al seu distanciat receptari humorístic i compon una obra loquaç i colorista, de pinzellades netes i girs transparents. En el fons, es tracta d’una utopia victoriosa (i miraculosa). Quina sort té el cinema de poder comptar amb la maduresa d’un cineasta tan necessari com Kaurismäki.
Yáñez Murillo, Manu. El Havre. "Fotogramas", núm. 2019 (enero 2012), pàg. 12.
ESO i Batxillerat/CF
Kaurismäki treballa molt les imatges i deixa als diàlegs un paper més sintètic, però amb humor soterrat. El sons diegètics, en canvi, són sumament precisos i descriptius, i en algunes escenes agafen una importància cabdal. La música també té un paper preponderant al film.
Busqueu el significat de sons diegètics i extra-diegètics al cinema.
Passeu l’escena del tiroteig a l’estació sense imatge, escoltant només el so. Com imaginaríeu les imatges si no haguéssiu vist la pel·lícula? Torneu-la a passar amb les imatges i comenteu la tria del director. Creieu que és una manera de narrar encertada? Per què creieu que opta per aquesta manera d’ensenyar l’acció?
Què us suggereix? Quins colors utilitza? Creieu que transmet l’esperit i l’estètica del film?
Fixeu-vos en els personatges que hi apareixen. Com van vestits? Creieu que la seva vestimenta correspon amb el seu tarannà? Penseu que el cartell reflecteix fidelment la importància dels personatges dins la pel·lícula?
Compareu-los entre ells i amb l’anterior. Quin diríeu que és més fidedigne a la història i l’ambient de l’obra?
Creieu que a través dels cartells de pel·lícules se’n pot deduir el gènere d’aquestes? Segons vosaltres, quins són els elements imprescindibles que hauria de tenir un cartell cinematogràfic?
Situeu aquestes tres ciutats en un mapa.
Busqueu notícies sobre el tema migratori relacionades amb aquestes ciutats i comenteu-les.
Per què creieu que aquestes persones fugen dels seus països?
“El cinema europeu no tracta gaire sovint l’aprofundiment continu de la crisi econòmica, política i sobretot moral causada per la qüestió no resolta dels refugiats. La sort reservada per als extra-comunitaris que intenten entrar a l’UE és diversa i sovint indigna. No tinc la resposta a aquest problema, però m’ha semblat important abordar aquest tema en una pel·lícula que, des de tots els angles, no és realista.”
Per què creieu que el director afirma que aquesta història no és realista? Hi estàs d’acord?
Altres activitats relacionades
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
- Aknin, Laurent. Entretien avec Aki Kaurismäki: à l'occasion de la sortie de Le Havre. “Avant-Scène Cinéma”, núm. 588 (déc. 2011), pàg. 64-66.
- Bagh, Peter von. Common people. “Film Comment”, vol. 47, núm. 5 (Sept.-Oct. 2011), pàg. 38-43.
- Baldini, Elisa. Il cinema di Aki Kaurismaki, le donne e l'amore è solo un problema di esistenza. “Cineforum”, vol. 51, núm. 510 (dic. 2011), pàg. 11-15.
- Binétruy, Pascal. Le Havre: quand la ville ne dort pas. “Positif”, núm. 610 (déc. 2011), pàg. 32-33.
- Brooke, Michael. Minor quay. “Sight & Sound”, vol. 22, núm. 5 (May 2012), pàg. 16-20.
- De Grandis, Adriano. Miracolo a Le Havre. “Segnocinema”, vol. 32, núm. 173 (genn.-febbr. 2012), pàg. 51-52.
- Gran Angular: Le Havre. “Cahiers du Cinéma España”, núm. 51 (dic. 2011), pàg. 8-25.
- El Havre (Le Havre)(DVD). Barcelona]: Cameo Media, DL 2012.
- El Havre. En Carrera, Pilar. Aki Kaurismäki. Madrid: Cátedra, 2012. Pàg. 315-320.
- Kermabon, Jacques. Le miracle du Havre. “24 Images”, núm. 153 (sept. 2011), pàg. 41.
- McGill, Hannah. Le Havre. “Sight & Sound”, vol. 22, núm. 5 (May 2012), pàg. 71.
- Petrus, Anna. Le Havre: destellos de luz. “Dirigido por”, núm. 418 (enero 2012), pàg. 14.
- Roux, Baptiste. La géographie urbaine de la conscience: 38 témoins et Le Havre. “Positif”, núm. 620 (oct. 2012), pàg. 68-71.
En Marcel Marx és un enllustrador de sabates orgullós del seu ofici, apreciat per la gent del barri i casat amb Arletty. Un dia el destí farà que un nen africà immigrant entri en la seva vida.
El Havre és una faula poètica sobre la solidaritat humana.