Dossier Film (INCLÒS A Easy Riders, Raging Bulls)

Days of Heaven

Dies de cel

Fitxa tècnica

Direcció Terrence Malick
Guió Terrence Mallick
Música Ennio Morricone
Fotografia Néstor Almendros
Interpretació Richard Gere, Brooke Adams, Sam Shepard, Linda Manz
Producció Estats Units
Any 1978

Bibliografia

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Almendros, Néstor. Días de una cámara. Barcelona: Seix Barral, 1990.
  • Almendros, Néstor. Photographing 'Days of heaven'. “American Cinematographer”, vol. 60, núm. 6 (June 1979), pàg. 562-565,592-594,626-632.
  • Aulenti, Lino. Il Cinema di Terrence Malick. Alessandria: Falsopiano, 2004.
  • Bedoya, Ricardo. Días de gloria. “Hablemos de Cine”, vol. 16, núm. 72 (nov. 1980), pàg. 70-71.
  • Béhar, Henri. Les moissons du ciel. “Image et Son”, núm. 339 (mai 1979), pàg. 128-129.
  • Benoît, Claude. Les moissons du ciel. “Jeune Cinéma”, núm. 120 (juil.-août 1979), pàg. 39-40.
  • Bourget, Jean-Loup. American gothic. “Positif”, núm. 218 (mai 1979), pàg. 64-67.
  • Carcassonne, Philippe; Devillers, Michel. Les moissons du ciel. “Cinématographe”, núm. 48 (juin 1979), pàg. 56-57.
  • Ciment, Michel; Riley, Brooks. Le jardin de Terrence Malick. “Positif”, núm. 225 (déc. 1979), pàg. 18-29.
  • The Cinema of Terrence Malick: poetic visions of America. Hannah Patterson (ed.). London ; New York: Wallflower, 2003.
  • Cohen, Hubert. The genesis of Days of heaven. “Cinema Journal”, vol. 42, núm. 4 (Summer 2003), pàg. 46-62.
  • Combs, Richard. Days of Heaven. “Sight & Sound”, vol. 47, núm. 2 (Spring 1978), pàg. 84.
  • Combs, Richard. The eyes of Texas. “Sight & Sound”, vol. 48, núm. 2 (Spring 1979), pàg. 110-111.
  • Días del cielo (Days of Heaven)(DVD). Madrid: Paramount Home Entertainment, DL 2001.
  • Fornasiero, Andrea. Terrence Malick: cinema tra classicità e modernità. Recco: Le Mani, cop. 2007.
  • Fox, Terry Curtis. The last ray of light. “Film Comment”, vol. 14, núm. 5 (Sept.-Oct. 1978), pàg. 27-28.
  • Hemphill, Jim. Revisiting Days of Heaven. “American Cinematographer”, vol. 89, núm. 1 (Jan. 2008), pàg. 98-100.
  • Henry, Michael; Viviani, Christian; Ciment, Michel; Niogret, Hubert. Terrence Malick. “Positif”, núm. 457 (mars 1999), pàg. 4-16.
  • Heredero, Carlos Fernandez. Días del cielo. “Cinema 2002”, núm. 53-54 (July-Aug. 1979), pàg. 15-16.
  • Kertesz, Déborah. Poétique de la terre nourricière dans l'oeuvre de Terence Malick. “CinémAction”, núm. 108 (juin 2003), pàg. 22-30.
  • Mathis, Alexandre. Terrence Malick et l'Amérique. [Levallois-Perret]: Playlist Society, cop. 2015
  • McGettigan, Joan. Interpreting a man's world: female voices in Badland's and Days of Heaven. “Journal of Film and Video”, vol. 52, núm. 4 (Winter 2001), pàg. 33-34.
  • Mellen, Joan. Spiraling downward: America in Days of heaven, In the valley of Elah, and No country for old men. “Film Quarterly”, vol. 61, núm. 3 (Spring 2008), pàg. 24-31.
  • Michaels, Lloyd. Terrence Malick. Urbana ; Chicago: University of Illinois Press, cop. 2009.
  • Petrić, Vlada. Days of heaven. “Film Quarterly”, vol. 32, núm. 2 (Winter 1978-1979), pàg. 37-45.
  • Riley, Brooks. Nestor Almendros interviewed. “Film Comment”, vol. 14, núm. 5 (Sept.-Oct. 1978), pàg. 28-31.
  • Sterritt, David. Days of heaven. “Cineaste”, vol. 33, núm. 3 (Summer 2008), pàg. 62-64.
  • Wondra, Janet. Marx in a Texas love triangle: 'marrying up' and the classed gaze in Days of heaven. “Journal of Film and Video”, vol. 57, núm. 4 (Winter 2005), pàg. 3-17.

 

 

Quan vaig arribar a Canadà, on es rodava Days of Heaven, vaig comprovar que Malick sabia molt de fotografia, fet poc freqüent entre els directors de cinema. El seu sentit visual és excepcional, la seva cultura pictòrica també. La comunicació entre un realitzador i un director de fotografia acostuma a ser ambigua i confusa, perquè la majoria dels realitzadors desconeixen els aspectes tècnics. Amb Terry, en canvi, el diàleg resultava fàcil. Anava sempre directament al fons de cada problema. I no només em va permetre fer allò que sempre havia volgut fer —no utilitzar gairebé cap llum d'estudi en una pel•lícula d'època—, sinó que em va empènyer en aquesta direcció. Per això va resultar molt excitant treballar amb un director com ell.  Days of Heaven no va ser preparada amb rigidesa. Moltes idees interessants es van desenvolupar sobre la marxa. Això deixava marge per a la improvisació, i podíem treure profit de les circumstàncies.

El nostre treball va consistir bàsicament a simplificar la fotografia, a depurar-la de tots aquells efectes artificiosos del passat recent. El nostre model era la fotografia del cinema mut (Griffith, Chaplin, etc.), que recorria a la llum natural freqüentment. En els interiors de dia emprem llum de finestra, com en Vermeer; en els interiors de nit, molt poca il•luminació, una sola llum per regla general. Days of Heaven ve a ser, doncs, un homenatge als creadors d'imatges del cinema mut, als qui admiro per la seva simplicitat, per la seva falta de refinament. El cinema es va fer molt sofisticat a partir dels anys trenta i durant les dècades que van seguir. Com en gairebé totes les meves pel•lícules, les influències es perceben clarament; en aquest cas, la pintura americana: Wyeth, Hopper. Però sobretot, tal com indiquen els títols de crèdit, ens van inspirar els grans fotògrafs-cronistes de l'època, dels qui posseïa Malick nombrosos llibres. Les nostres imatges, gràcies al muntatge de Bill Weber, van adquirir després una cadència gairebé musical, com una simfonia, amb andante, maestoso, amb staccatos, tremolos, etcètera.

 

Days of Heaven (Terrence Malick, 1978)

 

La llum a França és molt suau i matisada, perquè gairebé sempre un matalàs de núvols ho cobreix tot; per aquest motiu el treball en exteriors sigui fàcil, els plans s'harmonitzen entre si en el muntatge sense dificultat. A Amèrica, en canvi, l'aire és més transparent i la llum resulta més violenta. Quan un personatge es troba a contrallum del sol, apareix totalment a les fosques; llavors, el que s’acostuma a fer és compensar i omplir aquesta àrea en l'ombra amb llum d'arc. Malick i jo vam pensar que seria millor no compensar gens i exposar més aviat per a l'ombra, amb la qual cosa el cel sortiria sobreexposat, "cremat", perdria la seva coloració blava. Malick, igual que Truffaut, segueix la tendència actual —duta en aquest cas al paroxisme— d'eliminar colors. El cel blau li molesta, fet comprensible quan dóna als paisatges filmats de dia un toc de targeta postal, de vulgar publicitat turística. 

L'equip de decoració, atrezzo i vestuari es va coordinar per seleccionar colors composts; poc brillants. Patricia Norris va aconseguir teles i vestits vells per evitar aquest aspecte sintètic que caracteritza a la roba confeccionada per les sastreries dels estudis. Fisk va construir una mansió autèntica, per fora i per dins: no es va limitar a aixecar una façana, com s’acostuma a fer. El color dels interiors era també el de l'època: marró, caoba, fusta fosca. Les teles blanques de cortines i llençols van ser passades per te, per donar-los la tonalitat de cotó cru sense la brillantor excessiva dels blancs moderns. I és que no es pot fer una bona fotografia, una fotografia amb estil, si l'escenògraf, el dissenyador del vestuari i l'encarregat de l’atrezzo no col•laboren, si es posen coses sense solta ni volta davant de la càmera. Molts en el nostre ofici creuen que el director de fotografia ha de preocupar-se únicament de la càmera i de la tècnica. Jo penso al contrari, que ha de treballar en perfecte acord amb els responsables de decorats, vestuari, utillatge.


Almendros, Néstor. Días de una cámara. Barcelona: Seix Barral, 1990.