Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic 2015-2016)

Antes del atardecer

Before Sunset

Fitxa tècnica

Direcció Richard Linklater
Guió Richard Linklater, Ethan Hawke, Julie Delpy (Història: Richard Linklater, Kim Krizan)
Música Julie Delpy
Fotografia Lee Daniel
Interpretació Ethan Hawke, Julie Delpy, Vernon Dobtcheff, Rodolphe Pauly
Producció Estats Units
Any 2004

Temes clau

 

- Seqüeles cinematogràfiques - París - Comèdia romàntica - Trilogies - Amor

La crítica diu

 

Antes del atardecer és la continuació formal, moral i anímica d’Antes del amanecer (Before Sunrise, Richard Linklater, 1995), no hi ha cap mena de dubte. Però el film presenta algunes diferències respecte a la primera entrega de la relació, entre romàntica i escèptica, viscuda pels aleshores joves personatges que encarnen Ethan Hawke i Julie Delpy. En aquesta segona part, els dos actors s’han implicat també en l’escriptura del guió, sobretot en allò referent als diàlegs. Així, de l’estil més o menys rohmerià d’Antes del atardecer es passa a una mena d’escriptura més instantània, amb més improvisació en el diàleg i una estructura més fèrria . L’acció del primer film es desenvolupa durant catorze hores, el que motivava una lògica selecció de muntatge. Pel contrari, el passeig parisenc de Céline (que ara escriu cançons i viu amb un reporter de guerra) i Jesse (convertit en novel·lista d’èxit gràcies a un llibre que evoca, precisament, la relació mantinguda amb Céline nou anys enrere a Viena) dura el mateix que la pel·lícula, per tant Antes del atardecer esdevé gairebé en temps real. Hi ha per tant molt poques digressions i una submissió estricta d’allò que s’explica i el gest dels qui ho expliquen. En aquest sentit, tot i que la pel·lícula sorprengui menys que l’anterior, la implicació total dels seus actors la fa més propera i gairebé naturalista.

 

Casas, Quim. Antes del atardecer: después del amanecer. “Imágenes de actualidad”, núm. 241 (nov. 2004), pàg. 118.

 

Proposta d'activitats

3r i 4t d'ESO i Batxillerat/CF

 

  • La història que narra aquesta pel·lícula ens remet a una anterior, Antes del amanecer (Before sunrise), del 1995. Aquest tipus de films es coneixen com a seqüela. Recordeu altres pel·lícules que directament siguin la continuació d’una precedent.  Al 2013 una tercera part es va estrenar amb el títol de Antes del anochecer (Before Midnight). Ens trobem doncs davant d’una trilogia on hi ha una continuïtat en el temps. Quines altres sagues cinematogràfiques han fet servir aquesta fórmula?

 

  • Filmada gairebé en temps real, sense pràcticament el·lipsis –salts temporals o espacials que fan que l’espectador no perdi la continuïtat de la seqüència-, el film s’estructura en llargues escenes i plans seqüència gravats majoritàriament amb steadycam, acompanyant la càmera als actors en el seu passeig per la ciutat de París. Heu detectat algun d’aquesta salts. Com creieu que el director fa per trencar aquesta unitat espacial - temporal?

 

  • Filmada a París, però fugint de localitzacions i tòpics turístics, l’opció escollida és la de mostrar racons menys coneguts i tranquils de la ciutat que van en consonància amb l’estat d’ànim dels seus protagonistes. Quines localitzacions recordeu?

 

  • Antes del atardecer, entesa com a comèdia romàntica, s’allunya dels clixés més habituals del gènere. En aquest sentit, els diàlegs són part fonamental. Aquests  flueixen sense ser forçats, fins i tot tenim una sensació d’improvisació molt natural en els dos protagonistes. En què creieu que es diferencia aquesta pel·lícula d’altres pel·lícules romàntiques?

 

Bibliografia

 

  • Alarcón, Tonio L. Trilogía "Antes del...": no soy imposible de tocar. “Dirigido por”, núm. 435 (jul.-agosto 2013), pàg. 40-43.
  • Antes del atardecer (DVD).  [S.l.]: Warner Home Video, cop. 2004.
  • Bourget, Jean-Loup. Before Sunset: Céline et Jesse vont en bateau. “Positif”, núm. 529 (mars 2005), pàg. 42.
  • Cutler, Aaron. Love in time: Julie Delpy, Ethan Hawke, and Richard Linklater's Before films. “Cineaste”, vol. 38, núm. 4 (Fall 2013), pàg. 24-28.
  • Losilla, Carlos. Amor, trabajo, revolución. “Caimán, cuadernos de Cine”, núm. 18 (jul.-agosto 2013), pàg. 18.
  • Riambau, Esteve. Antes del atardecer. “Fotogramas”, núm. 1932 (oct. 2004), pàg. 20.
  • Rodríguez, Hilario J. Cruzando fronteras. “Dirigido por”, núm. 338 (oct. 2004), pàg. 44-45.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

 

 

Jesse i Céline es van conèixer en un tren i van passar plegats una nit inoblidable passejant per Viena. Encara que van prometre trobar-se de nou sis mesos més tard, aquesta cita mai va arribar a produir-se. Nou anys després, es tornen a veure, però aquest cop a París. Jesse, que està de gira promocionant una novel·la, veu a Céline a la llibreria on està signant exemplars. Ella viu des de fa temps a París; ell, a Nova York. Jesse immediatament decideix deixar-ho tot per passar el temps amb Céline. Així passen el dia en els cafès, als parcs, recordant aquella tarda a la capital austríaca i parlant de les seves vides.

 

Dissabte 7 de maig - 19.30 h