Dossier Film (INCLÒS A Aula de cinema 2019/2020)
Frank Capra
Robert Riskin
Mischa Bakaleinikoff i Karl Hajos
Joseph Walker
Walter Huston, Pat O'Brien, Kay Johnson, Constance Cummings, Gavin Gordon, Arthur Hoyt, Robert Emmett O'Connor, Robert Ellis
Estats Units
1932
American Madness (1932) podria estar tant d’actualitat com ho podria estar el seu director, l’italo-americà Frank Capra. Dibuixant, com tantes altres vegades, una bona persona “de manual”, Capra reflecteix una societat, la dels Estats Units, que, tot i ser un migrant, veu amb ulls de qui se sent profundament americà i, per tant, en fa una crítica que fins i tot podríem qualificar d’amable. I és que, les veus que encara clamen que “Amèrica és per als americans” obliden massa fàcilment que sense migrants com Capra, els EUA no serien allò que ara són, i que potser els únics americans “autèntics” són els indis. O no?
A American Madness, a més, tot gira al voltant d’un rumor infundat que corre com la pólvora. A cop de telèfon i boca-orella, una notícia, ja prou dolenta d’origen com és l’atracament al banc on treballa el protagonista (extraordinària, per cert la seqüència de l’atracament, i exemplar la de la divulgació del rumor) es magnifica i esdevé un autèntic desastre econòmic. ¡I nosaltres pensant que difondre notícies sense contrastar era cosa del present…!
Capra, Frank. Frank Capra : el nombre delante del título. Madrid : T&B, 2007.
American Film Institute. Meet Frank Capra : a catalog of his work. Palo Alto, CA : The Stanford Theatre Foundation, 1990.