Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)
- Robots - Ciència ficció - Robòtica - Intel·ligència artificial - Futur
- Superpoblació – Adopció - Sentiments - Civilització
Inteligencia Artificial és la història de l’home jugant a ser Déu, creant robots (Mecas) a la seva imatge i semblança; però l’home és més cruel, perquè els deixa de banda quan ja no li són útils o quan tenen por que els robin el control del món. L’home crea la seva criatura, potser en un acte d’amor, per després odiar-la, apartar-la i témer-la quan creu veure en ella el més mínim indici d’individualitat, de voluntat pròpia. A l’home no li bastarà amb expulsar els robots i fer-los viure amagats als boscos, lluny, sinó que els perseguirà, els atraparà i els destruirà tot portant-los a la 'Fira de la Carn' on seran servits com entreteniment d’un públic sobrat de ràbia. Els arguments utilitzats “Nosaltres estem vius i això és una exaltació de la vida!” no són més que justificacions de la barbàrie. Els Meca a la Fira són víctimes innocents servides a un espectacle cruel, com si fossin els primers cristians llençats al circ romà per professar creences diferents. Però l’únic delicte dels Meca és viure –doncs en tractar-se de màquines no hi ha naixement- ja que els humans els van crear pel seu servei. Cap Meca mostra signes de maldat o desitjos d’alterar l’ordre establert. L’únic que ho intentarà és David, perquè la seva perfecta estructura l’apropa a la condició d’humà i el fa ser violent (...) . A Inteligencia Artificial l’home és el monstre. Els Meca són les víctimes innocents. David és la baula intermitja en l’evolució.
Cantero, Marcial. Steven Spielberg. Madrid: Càtedra, 2006.
ESO i Batxillerat/CF
- En David és un robot amb forma de nen que és programat per estimar. Quin tipus de problemes té amb els seus pares adoptius? Discutiu sobre els seus sentiments i les diferències entre un ésser humà i un robot amb forma d’humà.
- Stanley Kubrick va participar en la pel·lícula com a productor. Tant ell com Steven Spielberg són dos directors fascinats per la ciència ficció. Busqueu la seva filmografia i observeu si hi ha coincidències. Veieu alguna similitud entre el nen David i l’ordinador Hal 9000 del film 2001: una odissea de l’espai (1968)?
- Films sobre robots han existit des dels inicis del cinema. Metropolis (Fritz Lang, 1927) és considerat un dels primers, per no dir el primer, on hi surten robots. Busqueu altres pel·lícules i reflexioneu sobre com ha canviat la imatge i el discurs sobre els robots al cinema.
- Considereu que estem molt lluny d’una era dominada pels robots i la tecnologia?
- Beard, William. A.I. or, The agony of Steven Spielberg. “CineAction”, núm. 66 (Apr. 2005), pàg. 2-11.
- Costa, Jordi. A.I. Inteligencia Artificial. “Fotogramas”, núm. 1895 (sept. 2001), pàg. 15.
- Inteligencia Artificial (Artificial Intelligence)(DVD). Madrid: Warner Bros, cop. 2008.
- Inteligencia Artificial. En Cantero, Marcial. Steven Spielberg. Madrid: Càtedra, 2006. Pàg. 318-334.
- Inteligencia Artificial. En Schickel, Richard. Steven Spielberg: una retrospectiva. Barcelona: Blume, 2012. Pàg. 192-199.
- Kreider, Tim. A.I.: artificial intelligence. “Film Quarterly”, vol. 56, núm. 2 (Winter 2002-2003), pàg. 32-39.
- Latorre, José María. Aventuras de un niño robot. “Dirigido por”, núm. 343 (marzo 2005), pàg. 78-79.
- Rosenbaum, Jonathan. A matter of life and death: A.I. “Film Quarterly”, vol. 65, núm. (Spring 2012), pàg. 74-78.
- Spielberg-Kubrick: un gran encuentro en tres fases. “Fotogramas”, núm. 1895 (sept. 2001), pàg. 88-97.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
En un futur no gaire llunyà, els éssers humans conviuran amb uns sofisticats robots anomenats Mecas. L'únic que els diferencia dels humans són els sentiments fins al moment que es programa un nen-robot anomenat David amb la finalitat d'estimar, un fet pel que els humans encara no estan preparats. Les conseqüències afectaran directament a David que es trobarà sol en un estrany i perillós món. Stanley Kubrick va treballar en aquesta adaptació del relat de Brian W. Aldiss durant molts anys fins que, després de la seva mort, Spielberg la va dur a la pantalla.