Cicle

Per un cinema impossible. Documental i avantguarda a Cuba (1959-1972)

En la otra isla (Sara Gómez, 1968)
¡Viva la República! (Pastor Vega, 1972)

03/02/2017 - 13/03/2017

calendario

Unit a l’impuls de mostrar una realitat nova i de repensar la funció pública de la imatge, el documental dels primers anys de Fidel fusiona el registre fàctic amb l’estètica de xoc i el dinamisme del muntatge, tot produint un manifest visual irrepetible.

El 1959, la realitat cubana canvia radicalment amb el triomf del moviment revolucionari, i el documental hi té un paper important. A penes una dècada després, el productor Julio García Espinosa escriu el manifest Por un cine imperfecto, mitjançant el qual sosté que les imperfeccions d’un cinema d’urgència de baix pressupost que busca generar un diàleg públic són preferibles a la brillantor de les grans produccions que simplement anul·laven el públic.

Aquest cicle, organitzat amb la col·laboració de la Cinemateca de L'Havana i el Museu Reina Sofía, mostra alguns dels films més destacats de tot aquest frenesí de projectes desencadenats per la Revolució Cubana, amb nous creadors (amb Santiago Álvarez al capdavant) que van sortir als carrers entusiasmats per narrar l’actualitat en un moment històric clau, tot creant un terreny fèrtil per a un gènere en convulsió al qual també es van afegir cineastes estrangers de la mida de Joris Ivens, Chris Marker o Agnès Varda.

Amb la col·laboració de

Cinemateca de Cuba  MUseo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

Programa

Sessió triple: 'Por primera vez', 'Historia de una batalla' i 'Hablando del punto cubano'
Tres curtmetratges documentals sobre els primers canvis generats pel triomf de la Revolució.
La primera carga al machete
Aquesta ficció reconstrueix, amb un tractament documental de vella crònica, fragments de la lluita independentista cubana iniciada el 1868 contra les tropes espanyoles.
Sessió triple: 'En la otra isla', 'Iré a Santiago' i '...y tenemos sabor'
Tres films de la cineasta Sara Gómez que retraten algunes de les realitats cubanes.
Sessió triple: 'Salut les Cubains', 'Cuba, pueblo armado' i 'Ella'
Tres mirades estrangeres sobre el que estava passant a Cuba en els anys del triomf de la revolució: les d'Agnes Varda, Joris Ivens i Theodor Christensen.
Sessió triple: '79 primaveras', 'L.B.J.' i 'Hanoi, martes 13'
Diverses figures polítiques, passades per la mirada de Santiago Álvarez.
Sessió de curtmetratges cubans
Aquesta sessió inclou els curtmetratges següents: 'Acerca de un personaje que unos llaman San Lázaro y otros llaman Babalú' (Octavio Cortázar, 1968); 'Hombres del cañaveral' (Pastor Vega, 1965); 'Nuestra Olimpiada en La Habana' (José Massip, 1968); 'El Mégano' (Julio García Espinosa, Tomás Gutiérrez Alea, 1955) i 'Ciclón' (Santiago Álvarez, 1963).
Girón
Un docudrama molt original sobre la frustrada invasió nord-americana de la badia de Cochinos (també coneguda com a desembarcament de Playa Girón) de 1961, amb el qual es desconstrueix la representació cinematogràfica convencional de l’heroisme.
Sessió triple: 'Guantánamo', 'Hasta la victoria siempre' i 'Now!'
Una tria de tres films entre els quals es troba un dels films més imprescindibles de la cinematografia llatinoamericana dels anys 60.
¡Viva la República!
Documental que reconstrueix, mitjançant fotografies, imatges de vells noticiaris i similars, el període republicà de Cuba, que arrenca a finals de segle passat, després de la derrota d'Espanya.
Sessió doble: 'La bataille des dix millions' i 'Yanki, no!'
Chris Marker, Valéria Myoux i Robert Drew van ser tres dels cineastes estrangers que, com Agnes Varda o Joris Ivens, es van interessar per la revolució cubana i la possible contaminació a altres països llatinoamericans. De fet, Marker va rodar dos films a Cuba, un dels quals es pòdrà veure en aquesta sessió.
Tercer Mundo, Tercera Guerra Mundial
'Tercer mundo, Tercera Guerra Mundial' exemplifica l’opinió del seu director, Julio García Espinosa, per a qui resulta “impossible qüestionar una determinada realitat sense qüestionar primer el gènere que tries per mostrar-la”.
Sessió de curtmetratges cubans 2
Aquesta sessió inclou els curtmetratges següents: 'La vivienda' (Julio García Espinosa, 1959); 'Sexto aniversario' (Julio García Espinosa, 1959); 'Asamblea General' (Tomás Gutiérrez Alea, 1960); 'Noticiero 49' (Santiago Álvarez, 1961) i 'Una isla para Miguel' (Sara Gómez, 1968).
Sessió triple: 'Despegue a las 18:00', 'Cerro pelado' i 'Madina-Boe'
De nou una triple sessió del tàndem José Massip-Santiago Álvarez, dues de les figures més rellevants de la cinematografia documental cubana dels anys de la revolució. Projectem tres films sorprenents que ens mostren, des de dins, diferents aspectes de la política revolucionària de Castro i els seus efectes.
Sessió de curtmetratges cubans 3
Aquesta sessió inclou els curtmetratges següents: 'Gente en la playa' (Néstor Almendros, 1961); 'Café Arábiga' (Nicolás Guillén Landrián , 1968); 'Isla del tesoro' (Sara Gómez, 1969) i 'Hombres del Mal Tiempo' (Alejandro Saderman, 1968).