Cicle

Terry Gilliam, un visionari quixotesc

Brazil
Baron Munchausen
Imatge

12/03/2019 - 12/04/2019

calendario

En cadascun dels seus films, Terry Gilliam traspassa el mirall d’Alícia per explorar la relació entre realitat i fantasia oferint-nos una visió única i pertorbadora del món, amb personatges extravagants que s’endinsen en la part més fosca i descoratjadora de la humanitat. Cineasta de l’excés i d’idees barroques, és un visionari quixotesc que no dubta a barallar-se amb la malastrugança i altres molins de vent per dur a terme els seus projectes ambiciosos, fet pel qual és considerat un enfant terrible a Hollywood.

Antic membre del grup còmic Monty Python, és un home orquestra del cinema que també destaca en les facetes d’il·lustrador, animador, guionista i actor. Un somniador rebel que desafia la imaginació a partir de la fascinació pel desconegut, la preocupació per la llibertat individual, el compromís ideològic i la creació d’universos màgics i exuberants poblats per criatures grotesques on, sobretot, mai no falta l’humor.

Programa

Lost in La Mancha
El film és una lliçó magistral de cinema des del seu vessant industrial i de procés de creació d’una pel·lícula, però amb el plus dramàtic que li atorga un destí tràgic que fa possible el primer unmaking of de la història del cinema.
The Man Who Killed Don Quixote
El hombre que mató a Don Quijote
Després d’invertir-hi més de vint anys de la seva vida, Terry Gilliam aconsegueix portar a bon port la seva anhelada versió actualitzada de la novel·la de Cervantes, en la qual dona el protagonisme a un vell sabater que es creu el mateix Don Quixot i a un jove director de cinema nord-americà que intenta rodar la pel·lícula sobre el personatge en paisatges espanyols, en un viatge estrany amb salts continus en el temps.
Classe magistral: "Desmuntant Terry Gilliam"
Teresa Font, que acaba de muntar el darrer film de Terry Gilliam, The Man who Killed Don Quixote, ens parla de l'obra del cineasta i de la seva experiència conjunta.
Twelve Monkeys
Dotze micos
TERRY GILLIAM, 1995.
And Now for Something Completely Different
I ara quelcom completament diferent
Els successius treballs realitzats per a la televisió britànica al llarg dels anys seixanta van fonamentar la popularitat i el prestigi dels Monty Python, a la vegada que consolidaven l’organització del grup. And Now for Something Completely Different, el seu debut oficial al cinema, reuneix una selecció dels seus cèlebres esquetxos per a la sèrie Monty Python’s Flying Circus. Es va estrenar amb el títol Se armó la gorda.
Brazil
Mitjançant el recurs de la contrautopia, Gilliam dibuixa un escenari dement en què el protagonista es resisteix a entrar. El subjecte que es negui a entrar en la maquinària d’aquest món serà marcat com a anormal i reduït a la clausura.
Jabberwocky
La bestia del reino
Especialitzats a reinventar la història mitjançant la paròdia (La vida de Brian, Els cavallers de la taula quadrada), els Monty Python desembarquen a l’edat mitjana i destrossen el mite de la princesa i el drac.
Monty Python and the Holy Grail
Monty Python and the Holy Grail
El primer treball específicament cinematogràfic dels Monty Python. El seu èxit considerable va impulsar poderosament la carrera del grup. És una paròdia del llegendari rei Artús i els seus cavallers.
Time Bandits
Los héroes del tiempo
Un nen és segrestat per un grup de nans que el porten de viatge per diferents èpoques de la història, en les quals pot establir contacte amb personatges que van des de Déu fins al mateix dimoni, passant per Napoleó, Agamèmnon o Robin Hood. Un viatge d’imaginació desbordant que fa palès el gust de Gilliam pels mons delirantment onírics, un gust que explotarà amb la posterior Brazil.
The Adventures of Baron Münchausen
Les aventures del baró Münchausen
Per complaure una nena, el baró Münchausen promet deslliurar Constantinoble, assetjada pels turcs. Semblava cantat que Terry Gilliam acabaria trobant-se amb un altre impenitent apassionat de la recreació fantàstica com ho va ser Karl Friedrich Hieronymus, més conegut per baró de Münchausen.
Fear and Loathing in Las Vegas
Miedo y asco en Las Vegas
Basada en el demolidor best-seller de Hunter S. Thompson, que es va convertir en el manifest contracultural americà dels anys setanta, narra el viatge salvatge que, atipats d’alcohol i psicotròpics, fan a Las Vegas el periodista Raoul Duke (alter ego de Hunter S. Thompson) i el seu company, el Dr. Gonzo,
The Brothers Grimm
Els germans Grimm
“Els contes dels germans Grimm són foscos, per mi era important no fer una versió moderna insípida. Són contes que em feien molta por quan era petit però que alhora m’agradaven molt. La idea bàsica del film és crear un conte dins d’un conte.
The Zero Theorem
Teorema zero
Un geni excèntric de la informàtica viu en un món corporatiu controlat per una figura fosca anomenada Direcció.