Cicle

Marco Bellocchio: cinema, amor i ràbia

Marco Bellocchio: cinema, amor i rabia

16/10/2012 - 08/12/2012

calendario

Des de llavors, l’obra de Bellocchio s’ha desenvolupat a cavall entre la política i la psicoanàlisi, des d’un cinema militant que ha evolucionat cap a postures més reflexives fins a la solució de complexos edípics sense necessitat de matar la mare per buscar models universals en els clàssics de la literatura.

La retrospectiva, tan àmplia com hem pogut en funció de la disponibilitat d’unes còpies d’accés gens fàcil, arrenca aquest mes amb sis llargmetrages que inclouen des de les històriques denúncies de l’autoritarisme d’I pugni in tasca, Sbatti il mostro in prima pagina i Nel nome del padre fins a les exploracions psicoanalítiques de l’erotisme a Il diavolo in corpo i La condanna o la sublim interpretació de Marcello Mastroianni del pirandellià Enrico IV. Tot just acabat el seu darrer llargmetratge, Bella addormentata, Bellocchio ha anunciat la seva visita a Barcelona per presentar la retrospectiva.

Amb la col·laboració de

      
    

Programa

Il diavolo in corpo
El diablo en el cuerpo
Adaptació més que lliure de la novel•la clàssica de Raymond Radiguet, que Claude Autant-Lara ja va portar al cinema el 1946.
"Bella addormentata", amb la presència de Marco Bellocchio
Marco Bellocchio ens presenta "Bella addormentata", el seu darrer film, una lúcida reflexió sobre l'eutanàsia i el dret a morir dignament.
Enrico IV
Enric IV
Un home es colpeja el cap en caure d’un cavall en una festa de disfresses medievals. A partir d'aleshores creu que és l'autèntic Enric IV.
I pugni in tasca
Amb els punys a la butxaca
La història d'un noi que pateix epilèpsia i la relació que manté amb la seva família.
La condanna
La condena
Un cas real que va fer força soroll a Itàlia, el d'un professor acusat de violar una alumna, inspira aquesta pel·lícula polèmica en què la culpa sembla dividir-se entre l’agressor i l’agredida.
Sorelle Mai
Germanes Mai
Prenent com a punt de partida el seu migmetratge Sorelle (2006), Bellocchio elabora un retrat íntim i nostàlgic de la seva família (germana, tietes, oncle i mare).
La Cina è vicina
La Xina és a prop
"El film és, primer de tot, una crítica política i moral ferotge, centrada en la vida provinciana italiana a Bolonya i, més concretament, en una família burgesa i els membres del partit en què militen" (JOsé Maria Caparrós Lera).
Sessió triple: "Discutiamo, discutiamo", "Viva il Primo Maggio rosso proletario" i "Ginepro fatto uomo"
Una sessió formada per dos curtmetratges i un migmetratge que Bellocchio va filmar entre 1962 i 1969, molt al començament de la seva carrera com a cineasta. "Discutiamo, discutiamo", el primer film d'aquesta sessió, forma part de la pel·lícula col·lectiva "Amore e rabbia".
Matti da slegare
Tocats del bolet
Estrenada amb el títol de "Locos de desatar", és una versió reduïda del documental de cinc hores "O todos, o ninguno".
Sessió doble: "Abasso il zio" i "Enrico IV"
"Abasso el zio" és el film de debut de Marco Bellocchio. Quasi vint-i-cinc anys després, va rodar "Enrico IV". Avui projectem les dues pel·lícules en una única sessió.
Gli occhi, la bocca
Els ulls, la boca
En Giovanni és un actor veterà que torna a casa seva per al funeral d’en Pippo, el seu germà bessó.
Marcia trionfale
Marxa triomfal
Un film contundent sobre la bogeria de la vida militar.
Salto nel vuoto
Salt al buit
En Mauro, un jutge, està angoixat per la seva germana gran, la Maria, que va tenir cura d'ell quan era petit i ara sembla tenir problemes psíquics
Il gabbiano
La gavina
Adaptació de l'obra d'Anton Txèkhov, en què el fill d'una famosa actriu teatral intenta obrir-se camí com a dramaturg tot i tenir en contra la pressió psicològica de l'ambient i de la seva mare.
Nel nome del padre
En el nom del pare
L’Angelo és un noi rebel que entra en una escola de l'església catòlica italiana
L'ora di religione (Il sorriso di mia madre)
El somriure de ma mare
Un pintor agnòstic rep amb estupefacció la notícia que el Vaticà vol canonitzar la seva mare.
Il sogni della farfalla
El somni de la papallona
Un aventura romàntica en què el protagonista és un actor anomenat Massimo que presta la seva veu als grans personatges del repertori clàssic, tot i que ha decidit no parlar en la seva vida quotidiana.
Sessió triple: "La religione della storia", "Addio del passato" i "Vacanze in Val Trebbia"
Tres migmetratges de Marco Bellocchio de temàtiques molt diferents.
La visione del sabba
La visió del sàbat
En David, un psiquiatra que acaba de graduar-se, ha d'emetre un dictamen sobre la Maddalena, una noia acusada de l'assassinat d'un caçador.
Buongiorno, notte
Buenos días, noche
El març de 1978, l'organització terrorista Brigades Roges segresta Aldo Moro, exprimer ministre italià i president de la Democràcia Cristiana, que aleshores negociava amb els comunistes un govern de coalició no gaire ben vist per alguns polítics del seu mateix partit.
Il regista di matrimoni
El director de casaments
El director de cinema Franco Elica cau en la desesperació després de la boda de la seva filla amb un catòlic fervent.
Il principe di Homburg
El príncipe de Hamburgo
El príncep d'Hamburg és un jove general que desobeeix les ordres dels seus superiors i obliga els seus homes a entrar en combat abans del previst. Tot i que guanya la batalla, el príncep Héctor el condemna a mort.
La balia
És l’adaptació d'una novel·la de Luigi Pirandello. A principis del segle XX, en una família de l'alta burgesia, la mare d’un nadó es nega a donar-li el pit.
Sbatti il mostro in prima pagina
Una violació a primera plana
Poc abans d'unes eleccions, un diari sensacionalista acusa un estudiant d'esquerres de la violació i l’assassinat d'una noia burgesa.
Vincere
La mirada combativa de Bellocchio se centra aquest cop en la relació que Benito Mussolini va tenir amb Ida Dalser, la seva primera dona i mare del seu primer fill.