Cicle

Joc de miralls o genètica compartida

Joc de miralls o genètica compartida
Joc de miralls o genètica compartida
ImatgeJoc de miralls o genètica compartida

06/05/2014 - 30/06/2014

calendario

Diuen que les comparacions són odioses, però tots els nostres valors es fonamenten –en bona part– en el fet de comparar. I és comparant amb els nostres records com escollim un plat de la carta o triem un lloc de vacances.

Les pel·lícules, entre elles, i sense necessitat de ser remakes, poden tenir coses en comú: un estil, un decorat, la manera d’estructurar el relat, el sentit de l’humor, el to, la manera de presentar els personatges… Són corrents soterrats que alimenten les ficcions: una genètica compartida que converteix les pel·lícules en germanes o en cosines, que ens fa comprendre que determinades obres són d’una mateixa família.

Aquest cicle ha estat concebut i inspirat amb l’ajut inestimable de l’escriptor Javier Pérez Andújar i del productor Lluís Miñarro. Alguns dels parentius, a priori gens evidents, són fruit del seu talent i imaginació per a la genealogia cinematogràfica.

Agraïments:.Lluís Miñarro, Javier Pérez Andújar, Filmoteca Española, Video Mercury Films, SA.

Programa

Bringing Up Baby, amb presentació de Javier Pérez Andújar el dimarts 6
L'escriptor Javier Pérez Andújar -'Catalanes todos. Las 15 visitas de Franco a Cataluña', 'Los príncipes valientes', 'Paseos con mi madre', entre d'altres- ens presenta la sessió inaugural del cicle, en què es projectarà 'La fiera de mi niña'.
El grano de mostaza, amb presentació a càrrec de Javier Pérez Andújar el dimarts 6
Després de presentar "Bringing Up Baby" ('La fiera de mi niña'), Javier Pérez Andújar i Juan Carlos Alquéizar ens introdueixen el film que s'hi emmiralla, "El grano de mostaza".
Sessió doble: 'La première nuit' i 'En la ciudad de Sylvia' amb presentació a càrrec de Lluís Miñarro el dimecres 7
El productor i cineasta Luis Miñarro ens presenta una sessió doble en què podem observar les traces genètiques comunes entre el film de Georges Franju i el de José Luis Guerin.
The Lady from Shanghai, amb presentació a càrrec d'Octavi Martí el dimecres 14
Octavi Martí, diretor adjunt de la Filmoteca de Catalunya, ens presenta aquest clàssic d'Orson Welles que es contraposa, en la sessió següent, amb 'Woman on the Run'.
Woman on the Run, amb presentació a càrrec d'Octavi Martí el dimecres 14
Octvai Martí, diretor adjunt de la Filmoteca de Catalunya, ens presenta aquest 'Woman on the Run' que es contraposa amb 'The Lady from Shanghai'.
La migliore offerta
La mejor oferta
En Virgil Oldman, un home solitari i carregat de manies, és un expert en art i un agent de subhastes molt valorat que prevarica per ampliar la seva impressionant col·lecció de retrats de dones.
The Collector
El col·leccionista
Després de guanyar un premi gros a les travesses, un excomptable de banc segresta una estudiant d’art amb la intenció que se n’enamori.
Touch of Evil, amb presentació a càrrec d’Esteve Riambau el dijous 29
Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya, ens parla d'aquest film d'Orson Welles que, en el nostre joc de miralls, es reflecteix en un clàssic de Hitchcock, 'Psicosis'.
Celluloide
El director de 'Crònica dels pobres amants' reconstrueix el procés de gestació –des de l’escriptura del guió fins a l'estrena– del que ha estat un dels films més importants de la història del cinema: 'Roma città aperta'.
Roma città aperta
Roma, ciudad abierta
Lourdes
Christine és una dona amb esclerosi múltiple que ha passat gairebé tota la vida en una cadira de rodes. En un intent d’escapar del seu aïllament, peregrina a Lorda amb la seva mare i altres discapacitats que han contractat un viatge organitzat.
Cronaca di un amore
Crónica de un amor
Un detectiu de Milà rep d’un ric industrial l’encàrrec d’investigar el passat, una mica misteriós, de l’esposa d’aquest home.
Muerte de un ciclista
JUAN ANTONIO BARDEM, 1955.
The Song of Bernadette
La canción de Bernadette
La història de Bernadeta Soubirous i el misteri de l’aparició de la Verge a Lorda (França) el 1858 va rebre quatre premis Oscar, entre els quals el de millor actriu per a Jennifer Jones i el de fotografia per a Arthur C. Miller.
Le fils
El hijo
Un fuster ensenya l’ofici a joves problemàtics. Amb un d’ells, l’uneix un succés del passat que va marcar per sempre la seva existència.
Colegas
Amb el possible atractiu comercial dels fills de Lola Flores com a punt d’arrencada, Eloy de la Iglesia va apropar-se al món d’un grup de joves de classe baixa per explicar-ne les vivències, els somnis, la lluita per la supervivència i, sobretot, la seva visió de l’amistat.
Touch of Evil
Sed de mal
ORSON WELLES, 1958.
Él
“És una de les meves pel·lícules preferides. M’agrada sobretot per allò que té de document verídic d’un cas patològic” (Luis Buñuel).
Dans la ville de Sylvia
A la ciutat de Sylvia
“Un joc de mirades, una obsessió, un rostre femení que roman en la ment del protagonista i que es converteix en una meta inassolible. Una agulla perduda enmig de la multitud de cares anònimes que es creuen cada dia a la ciutat. Tan sols unes paraules justifiquen la recerca del jove artista" (Edmon Roch).
Bringing Up Baby
La fiera de mi niña
Un guió modèlic de Dudley Nichols i Hagar Wilde, basat en una història curta d’aquest últim, va donar peu a un dels exemples més cèlebres de l’anomenada 'screwball comedy'.
Psycho
Psicosis
ALFRED HITCHCOCK, 1960.