Cicle
Ford és, sens dubte, el cronista més gran de la creació del mite fundacional dels Estats Units. Ell hi creia i, al mateix temps, n’era el seu millor crític. En efecte, imprimia la llegenda, però tot dient la veritat. Hawks, en canvi, no vol fer consideracions sobre la història. Prefereix parlar de la feina, dels qui la fan bé i dels que no. I de la guerra de sexes. I de com els homes són patètics davant les dones.
Tots dos són víctimes de malentesos. De Ford hem sentit a dir que era racista i militarista, quan els seus westerns figuren entre els que han explicat millor el genocidi del qual van ser víctimes els indis, alhora que ha retratat amb exactitud la incompetència i l’ambició d’un general o la follia d’una guerra civil. De Hawks lloen sovint els seus musicals, quan és un gènere per al qual no estava dotat. I sí, és un rei de la comèdia, del cinema d’acció i, sobretot, d’una mena d’amor impossible entre homes i dones.
Els films d'ambdós tenen molt sentit de l’humor. Elegíac i familiar el de Ford, cínic i masculí el de Hawks. Són dos grans cineastes, indiscutibles. Referències absolutes. Diferents generacions han crescut guiades per la seva mirada. El cicle, tot i no ser exhaustiu, s’estendrà fins al setembre.
Agraïments: Library of Congress, UCLA Film & Television Archive.