Cicle

Bertrand Tavernier: el cinema i res més

La Vie et rien d'autre (Bertrand Tavernier, 1989)
L. 627 (Bertrand Tavernier, 1992)

07/06/2016 - 14/07/2016

calendario

En el darrer festival de Cannes, Tavernier presentava un film de muntatge que és una història del cinema francès. Ell reivindica autors i títols menystinguts. La seva paleta de gustos i admiracions és àmplia i té poc a veure amb la de la Nouvelle Vague, que, de manera interessant però sectària, va silenciar una part molt important del cinema del país, una part de la història de França. Amb Tavernier, a través dels seus films però també gràcies als que ha escollit, tots podem redescobrir-la.

El cicle continua el juliol amb L’horloger de Saint Paul, Ça commence aujourd’hui, Capitaine Conan, Pattes blanches, Le journal d’une femme en blanc , Olivia i La Verité sur Bebé Donge.
 

 

Amb la col·laboració de

Institut Francès Barcelona

Programa

La main du diable, amb presentació a càrrec de Bertrand Tavernier el dimarts 7
'Bertrand Tavernier: el cinema i res més' no podia començar de millor manera: amb el cineasta mateix a la sala Laya presentant el primer dels films que ha escollit per encarar-lo amb les seves pròpies produccions. Després, aquesta mateixa tarda, encara presentarà una altra sessió, aquest cop d'una pel·lícula pròpia.
Laissez-passer, amb presentació a càrrec de Bertrand Tavernier el dimarts 7
Segons projecció del cicle dedicat a Tavernier i segona presentació del mestre del cinema francès a la sala Chomón. Aquest cop, Tavernier presentarà un film propi: 'Laissez-passer', una obra guanyadora, entre d'altres guardons, de dos Óssos de plata al festival de Berlín de 2002.
Coup de torchon, amb presentació i col·loqui amb Bertrand Tavernier el dimecres 8
Bertrand Tavernier torna a la sala Chomón, per segona jornada consecutiva, per presentar-nos 'Coup de torchon', en que s'acosta a les novel·les de Jim Thompson. Després de la projecció participarà en una taula rodona amb el públic.
Macao, l'enfer du jeu, amb presentació a càrrec de Bertrand Tavernier el dimecres 8
El film de Jean Delannoy és una de les pel·lícules escollides per Bertrand Tavernier per formar part d'aquesta mena de 'cartes creuades' entre el seu cinema i el d'autors -i obres- que l'han influenciat. Tavernier mateix ens explica els motius de la seva inclusió en la seva llista.
L'appât
La carnada
Inspirant-se en uns fets reals, Tavernier disseca, amb un estil fred i objectiu, part de la joventut dels noranta: tant és que sigui francesa com de qualsevol altre país occidental.
L. 627
Llei 627
Amb una eloqüència gairebé documental, Tavernier ens apropa a la tasca quotidiana que desenvolupa una brigada de la policia antidroga de París.
Retour à l'aube
Retorn a trenc d'alba
"'Retour à l’aube' és una obra mestra en el seu gènere malgrat que el punt de partida, el matrimoni hongarès entre un cap d’estació de tren i una noia jove i avorrida (Darrieux al cim de la seva bellesa), amb dansa folklòrica inclosa, faci preveure el pitjor" (Bertrand Tavernier(.
Antoine et Antoinette
Antoine i Antoinette
Una parella parisenca de classe humil veu trasbalsada la seva vida quan perden un bitllet premiat de loteria.
Que la fête commence...
Que comenci la festa
Tavernier i el guionista Jean Aurenche fan una descripció implacable i documentada de la cort reial francesa durant la Regència (1715-1723).
Occupe-toi d'Amélie..!
Ocupa't d'Amèlie
Un tinent accedeix a que el seu amic, necessitat de diners, es casi amb la seva amant; gràcies a la boda l’amic podrà cobrar una gran quantitat de diners del seu tiet.
Mollenard
Justin Mollenard és un mariner contrabandista d'armes que no soporta la hipocresia de la societat .
Pattes blanches
L’arribada d’una noia atractiva a un poble desencadena un ventall de sentiments entre els qui l’envolten.
Journal d'une femme en blanc
Diari d'una dona en blanc
Una estudiant de ginecologia que està embarassada se sent particularment afectada per la mort d’una noia que ha intentat avortar clandestinament.
L'Horloger de Saint-Paul
El rellotger de Saint-Paul
El primer llargmetratge de Tavernier va representar també l'inici de la seva col·laboració amb l'actor Philippe Noiret.
Ça commence aujourd'hui
Avui comença tot
En un to marcadament documental, accentuat per la presència d’actors no professionals i el rodatge en una escola autèntica, Tavernier construeix un colpidor drama social centrat en la figura d’un professor d’escola.
Olivia
JACQUELINE AUBRY, 1951.
Au nom de la loi
En nom de la llei
Un policia mor assassinat quan intenta investigar un cas relacionat amb el tràfic de cocaïna. Les úniques proves del crim són un guant de dona trobat en un taxi abandonat i un revòlver. La policia va estrenyent el cercle al voltant d'una dona d'origen polonès.
La Vérité sur Bébé Donge
La veritat sobre Bebé Donge
L'esposa d'un industrial ric de províncies se sent molt incompresa pel seu marit i decideix emmetzinar-lo.