Cicle

Arturo Ripstein - Paz Alicia Garciadiego: melodrama sense límits

Las razones del corazón (Arturo Ripstein, 2011)
La calle de la amargura (Arturo Ripstein, 2015)

26/04/2016 - 30/05/2016

calendario

Cineasta i guionista han compost una galeria de personatges que es deixen enredar pels seus reflexos, que es creuen millors o pitjors del que són.

La trobada de Ripstein i Garciadiego va significar un canvi d’estil i de manera de treballar per al director mexicà: “La utilització de plans molt llargs és el resultat d’una reflexió, del moment en què vaig comprendre que la gelosia és una emoció que es mossega la cua, que es retroalimenta. Com més gelosia, més desconfiança, i com més desconfiança, més gelosia. En definitiva, un cercle viciós”. I, formalment, el cercle viciós es tradueix en plans llargs i sumptuosos i en una voluntat manifesta de convertir el temps en protagonista.
 

 

Amb la col·laboració de

IMCINE (Instituto Mexicano de Cinematografía)   Consulado General de Mexico en Barcelona

Programa

La calle de la amargura, amb presentació a càrrec d'Arturo Ripstein i Paz Alicia Garciadiego el dimarts 26 d'abril
El qui signa les pel·lícules és ell. Ella, però, exerceix de guionista dels seus melodrames profundament mexicans, sovint tintats amb matisos negres, molt negres. La parella professional i personal formada per Arturo Ripstein i Paz Alicia Garciadiego és a la Filmoteca per presentar-nos el cicle que els dediquem. Tot un honor.
Classe magistral d'Arturo Ripstein i Paz Alicia Garciadiego
Arturo Ripstein és un dels directors més interessants i reconeixibles del cinema mexicà actual. En una entrevista, el cineasta va afirmar rodar "des de la rancúnia', i és aquest tret el que s'ha convertit -amb la col·laboració de la seva guionista habitual, la seva dona Paz Alicia Garciadiego- en un segell d'estil propi.
La reina de la noche
La vida passional, intensa, de la cantant Lucha Reyes en el Mèxic dels anys trenta.
Las razones del corazón
Ripstein i Garciadiego s’inspiren en el clàssic de Flaubert, 'Madame Bovary', per narrar aquest melodrama punyent que es desenvolupa en un sol edifici i està protagonitzat per una dona casada, turmentada per la passió no corresposta que sent per un amant.
La perdición de los hombres
Ripstein va aconseguir la seva segona Concha d’Or al festival de Sant Sebastià amb aquesta comèdia de l’absurd que va néixer com a curtmetratge, però que es va ampliar per explicar com de ridícul pot ser l’atzar a la vida de qualsevol persona.
La mujer del puerto
Un melodrama inspirat en un conte de Guy de Maupassant que explica la història involuntàriament incestuosa d’una exòtica ballarina professional que treballa en un bordell portuari.
El Santo Oficio
Amb l’ajuda del guionista José Emilio Pacheco -amb qui ja havia col·laborat a 'El castillo de la pureza'—, Ripstein rememora la difícil situació de la comunitat jueva a Mèxic al final del segle XVI (aleshores anomenat Nova Espanya).
Principio y fin
En morir el patriarca d’una família, la mare decideix el destí dels fills, amb conseqüències fatals.
El castillo de la pureza
Un fabricant de raticides té tancada la seva família dins de casa durant divuit anys sota normes morals molt rígides.
Profundo carmesí
Inspirant-se en els mateixos fets que van donar peu al mític 'The Honeymoon Killers' de Leonard Kastle, Ripstein ha adoptat un punt de vista radicalment diferent del del film americà.
El lugar sin límites
Un transvestit que regenta un bordell amb la seva filla s'assabenta que un camioner brutal i masclista amb qui una vegada es va barallar torna al poble.
La virgen de la lujuria
Mèxic, anys quaranta. La vida d'un cambrer callat i solitari canvia quan coneix una prostituta espanyola autodestructiva i imprevisible. Per ella es veu capaç de fer qualsevol cosa, fins i tot matar el dictador espanyol Franco.