Una exposició i un cicle reivindiquen el cineclubisme català

21/10/2019

La mostra ‘Cineclubisme: El públic s’organitza’, del 24 d’octubre de 2019 al 12 de gener de 2020, commemora el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs, i es completa amb un cicle de films representatius de la seva història. La inauguració de l’exposició, dijous 24 d’octubre, coincideix amb la celebració de la VI Setmana del Cineclubisme Català i el lliurament dels Premis Jose Maria Nunes de la Federació Catalana de Cineclubs.

Una exposició i un cicle commemoren el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs i posen en relleu la tasca imprescindible d’aquesta entitat en la difusió de la cultura cinematogràfica arreu del territori català. La mostra va més enllà d’aquesta data i repassa i explica el fenomen del cineclubisme al nostre país, i es completa amb una selecció de pel·lícules que han estat importants a través del temps per a aquesta manifestació cultural. Tot plegat coincidirà a més amb la VI Setmana del Cineclubisme Català, que se celebra del 24 al 27 d’octubre, i amb l’acte de lliurament dels Premis Jose Maria Nunes de la Federació Catalana de Cineclubs. Un cop acabada l’exhibició a la seu de la Filmoteca al Raval, l’exposició viatjarà a altres ciutats com Reus, Granollers i Castellar del Vallès.

Des dels primers temps del cinema, l’espectacle popular va competir amb una visió més propera al coneixement i al gaudi. En barris obrers que buscaven la protecció que l’educació podia facilitar en un món sense miraments socials, en societats burgeses que cercaven l’alta cultura en allò que havia nascut com a espectacle de fira, comencen a aparèixer per tot el món grups de persones que s’associen per projectar films i discutir sobre o a partir d’aquests. Han nascut els cineclubs, també associats a les avantguardes artístiques. Al nostre país, durant el franquisme, els cineclubs van ser petits espais dotats d’una llibertat que, tot i controlada, permetia discutir sobre temes o imatges poc habituals en la propaganda del règim. Amb la democràcia, aquesta dinàmica va ser substituïda per una alternativa al cinema comercial i a la progressiva desaparició de moltes sales de cinema. Aquesta flama continua viva avui i de manera significativa a capitals de comarca i a ciutats on el cineclub és el millor espai per veure bon cinema en pantalla gran.

Els cineclubistes, com a representants de la societat civil organitzada, participen en les polítiques culturals del seu municipi. Aglutinen espectadors que, des de les seves entitats, es converteixen en actius programadors de cinema. El 2019 són 54 els cineclubs federats provinents de tots els territoris de parla catalana. Són el públic organitzat.

L’exposició Cineclubisme: El públic s’organitza, comissariada per Juan Manuel Garcia Ferrer, celebra el 40è aniversari de la Federació Catalana de Cineclubs i es podrà visitar gratuïtament del 24 d’octubre de 2019 al 12 de gener de 2020. Un cicle de pel·lícules que han marcat la trajectòria dels cineclubs a Catalunya completa l’exposició. S’hi podran veure films com Rashomon (Akira Kurosawa, 1950), El ángel exterminador (Luis Buñuel, 1962), Els amors d’una rossa (Milos Forman, 1965), Fahrenheit 451 (François Truffaut, 1966), Annie Hall (Woody Allen, 1977), Stranger Than Paradise (Jim Jarmusch, 1984), Au revoir les enfants (Louis Malle, 1987), El sabor de les cireres (Abbas Kiarostami, 1997), Mones com la Becky (Joaquim Jordà, Núria Villazán, 1999), 4 meses, 3 semanas, 2 días (Cristian Mungiu, 2007), La cinta blanca (Michael Haneke, 2009) o Una mujer fantàstica (Sebastián Lelio, 2017).

L’arrencada de l’exposició i el cicle dedicats als cineclubisme coincideix amb una nova edició de la Setmana del Cineclubisme Català, la sisena, que inclou dos films clàssics i dues produccions contemporànies, a més del lliurament dels Premis Jose Maria Nunes.

Premis Jose Maria Nunes 2019

Els guardonats aquest any són:

Premi a la personalitat o institució: Imma Merino
Per la seva implicació en la defensa del cineclubisme i del cinema en general i com a una de les primeres dones en dedicar-se a la crítica cinematogràfica a Catalunya. Per impulsar la iniciativa del Cinema Truffaut a Girona, mantenint una exhibició en V.O. que d’altra manera no es donaria a la ciutat. Per la seva activitat acadèmica i la seva habitual participació en cineclubs que transcendeixen de la gran Barcelona.

Premi al fet cineclubista: Cineclub Sabadell
Per la recuperació d’un film mític d’un cineasta local, en relació a la ciutat de Sabadell, per la col·laboració amb una institució d’àmbit nacional com és la Filmoteca de Catalunya i per la promoció de la producció d’un documental arran de l’activitat, en un traspàs generacional que va de Llobet Gràcia als cineastes actuals.

Premi a la millor producció catalana de l’any: Entre dos aguas

El jurat d’aquesta edició dels premis ha estat format per: Emma Fernández, secretària i representant de la junta de la Federació Catalana de Cineclubs; Carles Font, president del Cineclub Diòptria de Figueres; Montse Majench, vicepresidenta de Dones Visuals.

 

Amb la col·laboració de:

Logo federació catalana cineclubs