Premsa
29/08/2022
Retrospectiva de la cineasta hongaresa Márta Mészáros. Agnès Jaoui, actriu, guionista i directora francesa que visitarà la Filmoteca per presentar la seva obra. Carta blanca a Paco Poch, en la seva triple faceta de cinèfil, productor i distribuïdor. Cicle de cinema romanès recent. I preestrena de ‘Pacifiction’, d’Albert Serra.
Després de dos ajornaments per la pandèmia, per fi rebem la visita d’aquesta actriu, guionista i directora francesa. Parella artística i sentimental de Jean-Pierre Bacri, el seu debut rere la càmera amb Le goût des autres l’any 2000 va ser tot un esdeveniment, i la va consagrar com a mestra de la comèdia costumista que dissecciona amb humor intel·ligent la burgesia culta francesa. El cicle que presenta ofereix la possibilitat de gaudir de la Jaoui intèrpret i realitzadora de les seves històries. Un plaer.
És una de les directores europees més importants del segle XX. La primera dona que va guanyar l’Os d’Or del Festival de Berlín per Adopció (1975). A Occident va patir un doble estigma: el de ser una cineasta de l’Est i el de ser dona. Reivindicada darrerament pel National Film Institute d’Hongria, que ha restaurat la seva obra, i l’Acadèmia del Cinema Europeu, que l’ha premiat per la seva trajectòria, la seva filmografia reflecteix els canvis socials d’un país comunista a través de dones que s’enfronten a les adversitats. El cicle serà presentat pel seu fill, el director de fotografia Nyika Jancsó, i amb diàlegs proposats per la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona.
El productor català ens convida a un programa triat per ell des de la seva triple faceta. Poch és un home de cinema que, des dels seus orígens professionals com a cap de producció al costat de Pepón Coromina, ha estat darrere d’algunes de les propostes més innovadores del cinema català: Villaronga, Cadena, Abril, Guerín i, molt especialment, Isaki Lacuesta han estat en la seva òrbita com a productor.
Amb la col·laboració de l’Instituto Cultural Rumano, el cicle ofereix sis de les propostes més estimulants del cinema romanès recent. Llargmetratges amb molt bona acollida en festivals d’arreu del món, com Un polvo desafortunado o porno loco, el film de Radu Jude que va precedir Alcarràs en la consecució de l’Os d’Or del Festival de Berlín, o Blue Moon, darrera Concha d’Or del Festival de Sant Sebastià, que inaugura el cicle dimarts 27 de setembre amb presentació de la seva directora, Alina Grigore.
Preestrena del darrer film del director banyolí, gran amic de la Filmoteca. Pacifiction es va presentar amb èxit a l’últim festival de Cannes, i a partir de metratge descartat del muntatge final el cineasta va crear la imatge commemorativa del 10è aniversari de la Filmoteca al Raval. Entre el thriller i el viatge interior, Pacifiction contraposa la idea del paradís i la corrupció. Serra reivindica un territori d’exploració narrativa, de recerca de l’originalitat i de l’ambigüitat. El director també serà protagonista en una de les sessions del cicle Moments inoblidables, la que recordarà l’estrena de La mort de Louis XIV (amb la presència de Jean Pierre Leaud, l’any 2016), diumenge 25 i dimarts 27 de juliol.
L’exposició dedicada al director d’El llarg hivern encara es pot visitar fins al 23 d’octubre. Una mostra plena de contingut audiovisual creat expressament per a l’ocasió que explora els temes recurrents en la filmografia del director: la Guerra Civil, la infància, la música, els feliços 60, la dificultat d’estimar i la mort. Com a complement, dues sessions especials amb La vieja memòria (dimarts 6 de juliol) i l’entrevista a Josep Tarradellas realitzada per Camino l’any 1977 (dimecres 14 de juliol).
La sessió especial dedicada al festival Terra Gollut ofereix aquest any una selecció de curtmetratges de Marc Serena i el documental Indestructibles, rodat en deu països africans, que reflecteix la història d’onze nens i nenes del continent.
El cicle Filmoteques amigues inclou una sessió presentada pel director de Filmoteca Española, Josetxo Cerdán i el restaurador Ferran Alberich, amb obres primerenques restaurades de Buñuel (Un perro andaluz), Berlanga i Pedro Olea.
Sessió en reconeixement de José Sacristán, Goya honorífic en la darrera edició dels premis de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències Cinematogràfiques d’Espanya, amb la projecció d’El muerto y ser feliz (Javier Rebollo, 2012).
Preestrena de 918 Gau (Arantza Santesteban, 2021), opera prima de la cineasta que és un autoretrat amb l’epicentre en el conflicte basc, fet a partir del record de les 918 nits que va passar tancada a la presó.
Presentació del resultat del taller Vivim el barri, en què un grup de 15 joves d’entre 16 i 20 anys viuen, durant una setmana, el procés de creació de tres curtmetratges a partir de les seves visions del Raval, dilluns 5 de setembre.
Darreres projeccions dels cicles Horitzons del Western i Farien 100 anys..., que ens ha acompanyat tot l’estiu. I encara un altre homenatge a un altre centenari, Paco Pérez-Dolz, amb la presentació del llibre Un cineasta, a tiro limpio.
In Memoriam Jean Louis Trintignant, amb dos títols fonamentals d’aquest gegant de la interpretació: L’attentat (Yves Boisset, 1972) i Il sorpasso (Dino Risi, 1962).
Punt final al cicle d’estiu de FilmoXica, Aventures i amistats, i dues sessions dedicades a Roma, ciutat convidada de la Mercè 2022, el cap de setmana de la Festa Major de Barcelona: Umberto D. (Vittorio De Sica, 1952) i Trash (Luca Della Grotta, 2020).