Premsa

Programació maig 2022

28/03/2022

Cicle commemoratiu del centenari d’Alain Resnais, amb el vessant més lúdic de la seva filmografia / Retrospectiva del D’A, dedicada als 60 anys de la Semaine de la Critique del festival de Cannes / Els millors films de l’any 2021, amb títols inèdits a les pantalles comercials / El festival de cinema africà Wallay! / Els premis LUX del Parlament Europeu i l’Acadèmia Europea del Cinema

Alain Resnais: el teatre, la música i el còmic
Quan el cineasta francès va morir el 2014, la Filmoteca li va dedicar una retrospectiva completa. Ara, amb motiu del seu centenari, un nou cicle en subratlla el vessant més lúdic a través de la seva relació amb el teatre, la música i el còmic. Amb la complicitat d’intèrprets fidels com Sabine Azéma, André Dussolier o Pierre Arditi, Resnais va deixar enrere el to greu i sever de la primera part de la seva filmografia en títols com La vie est un roman, Mélo, Smoking, No Smoking i On connaît la chanson. Presentarà el cicle el professor d’estudis cinematogràfics a la Universitat de la Sorbona François Thomas, autor de llibres de referència sobre el cineasta i col·laborador de la revista Positif, de la qual es compleixen 70 anys.

La retrospectiva del D’A
El festival de cinema d’autor celebra el 60è aniversari de la Setmana de la Crítica del Festival de Cannes, la secció més veterana del certamen, que posa el focus en els cineastes emergents i ha donat a conèixer al món algunes de les figures imprescindibles del cinema contemporani, d’Arnaud Desplechin a Andrea Arnold. Aquest mes de maig es completa aquest cicle, iniciat l’abril, que presenta el millor que ha passat per la Semaine entre 2011 i 2021, amb obres de Julia Ducornau, César Augusto Acevedo o la que va clausurar la darrera edició, Une histoire d'amour et de désir, de Leyla Bouzid.

Une histoire d'amour et de désir
Une histoire d'amour et de désir

Wallay! Festival de Cinema Africà de Barcelona
La cinquena edició del certamen continua el viatge per la creativitat i la diversitat del continent africà, de Zanzíbar al Sahel, d’Etiòpia al Senegal. El Wallay! convoca a la Filmoteca nous talents i grans clàssics, amb relats tan extraordinaris com el procedent de Somàlia, La esposa del enterrador, film que es presentarà a la Setmana de la Crítica de Cannes i ha guanyat el Corser d’Or del FESPACO, el festival més prestigiós del continent africà.

Premis LUX 2022
Els Premi del Públic Europeu, instituït des de 2020 pel Parlament Europeu i l’Acadèmia del Cinema Europeu, té tres finalistes que es podran veure aquest maig en sessions gratuïtes: Quo Vadis, Aida?, de Jasmila Zbanic, amb la presència de la cineasta; Grosse Freiheit, de Sebastian Meise, sobre la repressió als homosexuals a l’Alemanya de postguerra i premiada als festivals de Cannes i Sevilla, i el documental d’animació danès nominat a l’Oscar Flee. El públic i els eurodiputats votaran, al 50%, la guanyadora, que s’anunciarà al Parlament Europeu el 8 de juny del 2022.

Grosse Freiheit
Grosse Freiheit

DOCS Barcelona
Dues sessions en el marc del festival de documentals de la ciutat: Mr. Landsbergis, de Sergei Loznitsa (2021), sobre Lituània del 1989 al 1991, quan el país bàltic es va separar de la Unió Soviètica, i l’homenatge del certamen a una figura clau, Llorenç Soler amb la projecció de tres peces seves: El largo viaje hacia la ira (1969), Noticiario RNA (1970) i Monólogos de un hombre incierto (2010).

Dies curts: Ricardo Perea i Julio Lamaña
Aquest tàndem de cineastes presenta la seva sèrie de no-ficció Sin título, dividida fins ara en cinc moviments, que, a través del joc de muntatge de so enfront d’imatge, proposen un apropament interpretatiu a diversos espais de la ciutat de Bogotà i com pensen els seus habitants. Els films busquen, en els espais urbans de la ciutat, veritats humanes que construeixen realitats. La no-ficció seria l’opció més adient per constatar que la realitat no existeix com a tal, només existeixen les persones i els seus punts de vista.

FilmoRuta: Imatges per entendre un barri
L’11 de maig activarem la FilmoRuta amb un itinerari pel Raval de bracet de LaLaberinta i entitats, col·lectius i veïns i veïnes que han participat en la creació del mapa i que acabarà amb la projecció de Barrio Chino (Morando i Gherardo Morandini, 1990) a la sala Laya.

Barrio chino
Barrio chino

FilmoXica
Continua el cicle de primavera, Criatures fantàstiques (d’aquest i d’altres mons), amb un programa de curtmetratges del cinema experimental de Norman McLaren, Allà on viuen els monstres, de Spike Jonze, i Jane, un documental entorn de la primatòloga Jane Goodall, en una sessió especial en col·laboració amb el Zoo de Barcelona.

Where the Wild Things Are
Where the Wild Things Are

 

I també...

Continua el cicle Els millors films de l’any 2021, que inclou una selecció de llargmetratges que només s’han pogut veure en festivals o en plataformes televisives, però no a les pantalles comercials. És el cas del documental ucraïnès de Serguei Loznitsa Babi Yar. Context, sobre la massacre de 1941 als afores de Kíiv, o A Night of Knowing Nothing, de l’índia Payal Kapadia, premi al millor documental a la Quinzena dels Realitzadors de Cannes.

Continua la commemoració dels 10 anys de la Filmoteca al Raval. El cicle Filmoteques amigues portarà, gràcies al National Film Archive of Japan, Hakujaden (Panda i la serp màgica, 1958), el primer anime en color de la història, mentre que Moments inoblidables recordarà el centenari d’Orson Welles, que es va commemorar amb la projecció de Chimes at Midnight la col·legiata de Sant Vicenç de Cardona.

Estrena del documental sobre Elena Jordi La veu de Thaïs, de David Casals-Roma, a qui s’atribueix ser la primera directora de cinema espanyola. El curt Thaïs va ser l’única pel·lícula que va dirigir tot i que no n’existeixen còpies.

Sessió dedicada a la directora de fotografia francesa Caroline Champetier, amb la projecció de Les Gardiennes (Xavier Beauvois, 2017). Champetier parlarà del lligam amb l’obra de Néstor Almendros a l’hora de fotografiar aquest film. Oportunitat de conèixer una cineasta que va començar la carrera amb Chantal Akerman l’any 1982 i ha treballat amb Leos Carax, Jacques Doillon, Amos Gitai, Naomi Kawase, Nobuhiro Sawa, Jean-Luc Godard, Arnaud Desplechin, Benoît Jacquot o Jacques Rivette.