Pere Portabella. Cinema, art i política, un nou cicle dedicat al cineasta

Pere Portabella durant el rodatge de 'Nocturn 1968'

07/02/2018

L’exposició 'Pere Portabella. Cinema, art i política', que presenta la Fundació Vila Casas al Museu Can Framis de Barcelona del 12 de febrer al 23 de juny, té un complement imprescindible en el cicle que organitzem a la Filmoteca de Catalunya.

El cicle acompanya l’exposició del mateix títol que li dedica la Fundació Vila Casas

L’exposició 'Pere Portabella. Cinema, art i política', que presenta la Fundació Vila Casas al Museu Can Framis de Barcelona del 12 de febrer al 23 de juny, té un complement imprescindible en el cicle que organitzem a la Filmoteca de Catalunya.

La selecció de títols inclosos en aquest nou cicle Pere Portabella. Cinema, art i política, que s'inicia dimecres 14 de febrer a les 18.30 h (dos dies després de la inauguració de l'exposició a Can Framis), servirà per perfilar una figura fonamental d’un cinema conceptual que, als anys setanta, s’oposava a la direcció cultural del franquisme. D’altra banda, els dijous del mes de febrer, els cinemes Texas de Barcelona acolliran la projecció del documental de Pere Portabella El sopar, centrat en una reunió d’expresos polítics celebrada el dia de l’execució de Salvador Puig Antich, el 1974.

L’exposició a Can Framis

La mostra sobre Portabella a Can Framis s’estructura en cinc àmbits que ressegueixen les diverses cares d’algú tan polifacètic: la seva trajectòria política es reflecteix al dedicat al retorn del president Tarradellas, que ell va organitzar; el cineasta és present en els sectors dedicats a Viridiana, coproduïda per Portabella, que va suposar el retorn de Buñuel a Espanya i va provocar un escàndol majúscul després de guanyar la Palma d’Or a Cannes, o en el que se centra en els films que ha dirigit.

El següent àmbit, Portabella cineasta, repassa part de la cinematografia del realitzador. Tot seguit, l’exposició analitza la relació entre Portabella i el seu entorn artístic, com a director de cinema, productor i activista polític i cultural que ha col·laborat amb rellevants creadors d’avantguarda. El darrer àmbit expositiu, Portabella i Miró, s’endinsa en el vincle establert amb el pintor mallorquí, amb qui va col·laborar en diverses ocasions. L’obra de Pere Portabella ha entrat en grans institucions d’art contemporani com el MoMA, la Tate Modern, el Centre Georges Pompidou, la Documenta de Kassel, el Museu Reina Sofia o el MACBA.

El cicle a la Filmoteca

El mateix Portabella ha seleccionat el contingut de les cinc sessions programades a la Filmoteca, entitat que actualment conserva la totalitat dels materials que integren la seva obra. El director presentarà personalment la inauguració el cicle, dimecres 14 de febrer, amb la projecció d’Umbracle, a partir d’un guió de Joan Brossa, que serà alhora un homenatge pòstum a Carles Santos, creador indestriable de la filmografia de Portabella, amb qui va col·laborar sovint en la banda sonora i fins i tot en el guió, en títols com Die Stille vor Bach i Pont de Varsòvia, també presents al cicle.

La visió panoràmica de l’univers Portabella, Premi Nacional de Cinema el 2009 i Gaudí d’honor el 2012, es completa amb Vampir-Cuadecuc i es tancarà el 28 de febrer amb una taula rodona i tres peces curtes: Art a Catalunya i No al No, de nou amb l’estreta complicitat de Carles Santos, i Mudanza, particularíssim homenatge a Lorca rodat a la seva casa museu a la Huerta de San Vicente a Granada. A la taula rodona intervindran el cineasta Albert Serra, el catedràtic Josep M. Català, el director de fotografia Tomàs Pladevall i Esteve Riambau, director de la Filmoteca de Catalunya.

 

Descomptes en les entrades del cicle i a l'exposició:

  • Els abonats de la Filmoteca podran disposar d'un descompte en l'entrada de l'exposició al Museu Can Framis presentant el seu abonament a taquilles del museu en el moment d'adquirir l'entrada.
  • Els visitants de l'exposició al Museu Can Framis podran disposar d'un descompte en la compra d'entrades al cicle a la Filmoteca presentant l'entrada de l'exposició a taquilles en el moment d'adquirir l'entrada.