Premsa
16/10/2020
El millor cinema alemany recent en una selecció de 10 films presentada per la Filmoteca i el Goethe-Institut Barcelona, del 22 d’octubre al 14 de novembre. El cicle posa el focus en les obres de cinema d’autor més destacades i en el cinema independent més original i innovador.
Del 22 d’octubre al 14 de novembre, el Goethe-Institut Barcelona i la Filmoteca de Catalunya presenten, amb el suport de German Films, la 9a edició del cicle Cinema Alemany Actual, una desena de films que tracten de la diversitat en les seves múltiples facetes.
La pel·lícula d’inauguració, Die Goldfische (Los peces dorados) d’Alireza Golafshan, és una comèdia turbulenta sobre el viatge d’un grup de persones amb diferents discapacitats d’Alemanya a Suïssa. Allà els espera, en comptes de la prevista teràpia de muntar en camells, el desafiament inesperat de passar, en el seu viatge de tornada, diners en negre de contraban.
La diversitat cultural també té un paper destacat en alguns dels títols, fet que està directament relacionat amb la realitat migrant de gran part de directors i directores presents enguany. Alemanya com a país d’acollida és un tema central, amb històries i entorns molt diferents: a Es gilt das gesprochene Wort (Vale la palabra dicha) una alemanya contreu un matrimoni fictici amb un jove turc que va conèixer superficialment durant un viatge, una relació que es torna més complexa de l’esperat; a Oray, una jove parella musulmana ha de separar-se durant diversos mesos per ordre d’un imam. El marit havia pronunciat, en un atac d’ira, la fórmula islàmica per dissoldre el matrimoni; per la seva banda, els protagonistes de Futur Drei, una història d'outing homosexual, són tres joves de classe mitjana liberal iraniana. En l’exili a Alemanya poden viure la seva sexualitat lliurement. En aquest cas, la gran amenaça és la possible deportació d’un dels personatges principals; en el documental Draw a line, una companyia de dansa internacional assaja a Alemanya una obra que va ser desenvolupada a la capital nigeriana Lagos; a In the name of Sheherazade, una jove directora d’origen iranià, Narges Kalhor, explica amb molt d’humor les expectatives que ella mateixa suposa haver de complir per aconseguir finançament a Alemanya per realitzar el seu primer documental.
També es projecten pel·lícules que reflecteixen la història contemporània a través d’històries personals: Adam und Evelyn, basada en la novel·la homònima d’Ingo Schulze, ens porta a l’estiu de 1989. Com molts altres ciutadans de la República Democràtica Alemanya, els protagonistes d’aquest film van de vacances a Hongria. Quan arriben a la seva destinació se’ls obre la frontera cap a l’oest d’Europa. Han de decidir si es queden o si se’n van; Coup, una farsa criminal estrambòtica, es basa en el cas d’un delicte que va causar furor a l’oest d’Alemanya el 1988, quan un jove empleat d’un banc va robar milions a través d’una manipulació informàtica i va fugir amb el botí a Austràlia.
Altres films troben les seves històries i protagonistes en el dia i dia de les grans ciutats d’avui, com Leif in Concert Vol. 2, que ens submergeix en l’atmosfera d’un local de jazz a Kreuzberg, un barri bohemi de Berlín, o Mein Ende. Dein Anfang (Mi final. Tu comienzo), una pel·lícula amb tints filosòfics que comença a una andana del metro per traslladar l’espectador tot seguit per misteriosos bucles en el temps. Tracta dels moments decisius en la vida i de la línia fina entre la desesperació i la felicitat.
Amb la col·laboració de: