20/11/2018
L'intèrpret i guionista Myriam Mézières presenta a la Filmoteca el seu últim projecte, el llibre autobiogràfic "El sol tiene una cita con la luna". A l'entorn d'aquesta presentació, la Filmoteca ha bastit un cicle que permet revisar algunes de les millors pel·lícules de Mézières, un autèntic animal cinematogràfic que ha col·laborat, entre d'altres, amb Alain Tanner, Claude Lelouch, Andrzej Żuławski o l'espanyol Fernando Merinero.
La publicació del llibre '‘El sol tiene una cita con la luna’, editat per Chapiteau 2.3, s’amplia amb una retrospectiva dels seus films
Filla d’una pianista d’origen txec i de pare egipci, l'actriu, escriptora, guionista i cantant Myriam Mézières és, a la pantalla, una presència carnal, exuberant, torrencial. El 1976, al començament de la seva carrera, va tenir una trobada essencial amb Alain Tanner, a les ordres del qual va rodar Jonas qui aura 25 ans en l’an 2000 / En Jonas, que farà 25 anys l'any 2000. Després va treballar amb directors com Yves Boisset, Andrej Żulawski i Claude Lelouch, però va ser del director suís de qui va esdevenir musa i col·laboradora estreta i continuada. Tres dels films que Mézières va interpretar, escriure i finalment dirigir amb i per a Alain Tanner integren ara el cicle Myriam Mézières, musa i artista, que es completa amb una de les incursions d’aquesta artista total en el cinema espanyol, Agujetas en el alma, en la qual s’interpreta a ella mateixa a les ordres de Fernando Merinero.
Mézières també s’ha prodigat en el teatre, i a finals dels anys 90 va triomfar a casa nostra amb dos espectacles de cabaret, Extraña fruta i En carne y sueños. Ara, l’actriu afegeix una capa més a la seva polifacètica trajectòria debutant en la narrativa amb El sol tiene una cita con la luna, editat per Chapiteau 2.3, un arriscat collage biogràfic, amb il·lustracions d'Ignasi Blanch, on es despulla i va una mica més lluny. “Quiero que mi sexo y mi alma sean una sola cosa”, escriu. “Quiero que me lamas, que me comas como un animal hambriento. Soy tu presa. Quiero dejar las puertas de mi cuerpo abiertas para que tu deseo invada mi alma. Quiero que se queme del todo. Con cada beso quiero jugarme la vida.” L’actriu s’adreça als seus admiradors, al públic cinèfil i al dels seus one woman shows, però també, en diversos moments del relat, a una noia, Mina, que passa fugaçment per la seva vida, potser un reflex de la nena carregada de somnis que va ser ella mateixa. Així Mézières s’adreça al lector de tu a tu i, secret a secret, la musa d’Alain Tanner deixa clar que mai va voler ser cap altra cosa que musa de si mateixa.
El dibuixant Ignasi Blanch (El gran Gatsby o Lady Machbeth de Mtsenks entre la seva obra gràfica editorial més recent), gran amic de l’artista, ha recreat fragments destacats del llibre en una vintena d’il·lustracions que subratllen l’alè poètic de la narració. Els originals fets per al llibre i altres inspirats en Mézières a la pantalla gran s’exposaran al vestíbul de Filmoteca coincidint amb el cicle.
Pel·lícula | Dates de projecció | Presentacions |
Una flama al meu cor Alain Tanner, 1987 |
Dimarts 27 de novembre, 18.30h Sala Laya Dissabte 1 de desembre, 21.30h Sala Laya |
Myriam Mezières i Ignasi Blanch |
El diari de Lady M Alain Tanner, 1992
|
Dimecres 5 de desembre, 21.30h Sala Laya Dijous 13 de desembre, 20h Sala Chomón |
|
Flors de sang Myriam Mézières, Alain Tanner, 2002 |
Dimarts 18 de desembre, 18.30h Sala Laya Divendres 28 de desembre, 21.30h Sala Laya |
|
Fernando Merinero, 1997 |
Dissabte, 22 de desembre, 19h Sala Laya |