La Filmoteca de Catalunya a la Berlinale 2019

De quelques evenements sans signification

06/02/2019

El film marroquí “De quelques événements sans signification” dirigit l'any 1974 pel cineasta Mostafa Derkaoui, restaurat pel Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya (2CR), participa en la secció "Archival Constellations" del Forum de la 69a edició del festival internacional Berlinale.

El film marroquí “De quelques événements sans signification” dirigit l'any 1974 pel cineasta Mostafa Derkaoui, restaurat pel Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya (2CR), participa en la secció "Archival Constellations" del Forum de la 69a edició del festival internacional Berlinale.    

Hi ha bones històries que donen per fer una pel·lícula, però també hi ha pel·lícules que donen per una bona història. Com és el cas de “De quelques événements sans signification”.

 

La pel·lícula


“De quelques événements sans signification” és un film dirigit per Mostafa Derkaoui i filmat a Marroc l’any 1974. El cineasta, format a l’Escola de Cinema de Lodz i influenciat pels nous cinemes europeus dels anys seixanta,  va decidir realitzar una pel·lícula col·lectiva de compromís polític.

La pel·lícula, amb un joc entre la ficció i la realitat, reflexiona sobre el paper del cinema i dels artistes en un període d’opressió política al Marroc. Mostra una Casablanca popular, amb espais, converses i personatges que s’allunyen de la imatge turística oficial de ciutat entre la tradició i la modernitat.

Aquest film-manifest avantguardista va marcar una època per la seva radicalitat visual, per les seves històries paral·leles i per l’esperit participatiu que va impulsar la seva realització que va mobilitzar de manera altruista cineastes, músics, periodistes i pintors marroquins.

Com era predicible, aquest film va resultar censurat i la seva prohibició va ser abolida als anys 90. Aleshores només existia una còpia en 16 mm que conservaven els germans Derkaoui i un telecinat de baixa qualitat realitzat a la televisió marroquina.

   

 

La història


Un cop acabat el rodatge l’any 1974, els negatius en 16 mm s’envien als laboratoris Fotofilm de Madrid per al seu revelat i després als laboratoris de Barcelona que és on s’inflaven els negatius de 16 mm a 35 mm, per obtenir una còpia estàndard destinada a un festival celebrat a París el novembre de 1975. Aquesta va ser l’única projecció pública del film, doncs immediatament la censura marroquina va prohibir la seva exhibició i exportació .

En 1994, els laboratoris es declaren en suspensió de pagaments i cinc anys més tard tanquen definitivament les seves portes. Després de l’embargament dels seus materials en dipòsit, un llarg procés judicial adjudica a la Filmoteca de Catalunya la propietat material dels positius i negatius que no han estat reclamats pels seus propietaris legítims.

El primer intent de recuperació de la pel·lícula succeeix l’any 2000 quan Abdelkrim Derkaoui, germà de Mostafa, tracta de repatriar el film però avorta el seu pla un cop s’assabenta del tancament del laboratori Fotofilm.

L’any 2016, Léa Morin, historiadora i investigadora del cinema marroquí i fundadora de l’Atelier de l’Observatoire (Art et Recherche) de Casablanca, segueix el rastre dels materials fins als laboratoris Fotofilm i, gràcies a un altre laboratori, contacta amb la Filmoteca de Catalunya. La casualitat va voler que coincidís amb el trasllat dels materials al nou Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya a Terrassa. Es constata l’existència de 28 llaunes que sota l’epígraf Basma, el nom de la productora del film, amaga un conjunt format pel negatiu de la imatge en 16 mm muntat en a&b i preparat per l’obtenció de còpies en 35 mm, una còpia en 35 mm, el negatiu de so òptic en 35 mm i dues llaunes amb elements descartats.

L’estiu del 2017 se signa un conveni de col·laboració entre Mostafa Derkaoui i la Filmoteca de Catalunya per la restauració digital 4K de “De quelques événements sans signification”. L’escanejat, la restauració de lesions i la correcció del so i color es porta a terme l’any 2018 per  l’equip del 2CR i els col·laboradors externs Ferran Alberich i Manel Almiñana. Una restauració feta conjuntament amb l’Atelier de l’Observatoire (Art et Recherche) de Casablanca i la complicitat i supervisió de Mostafa i Abdelkrim Derkaoui, director i director de fotografia de la pel·lícula respectivament.

 


 

Documentació relacionada

- Cardona, Rosa. ; Morin, Léa. ; Riambau, Esteve. La recuperación de un significativo film marroquí. "Journal of Film Preservation", n. 99 (Oct. 2018)

- Dossier de premsa